Nowy kierunek studiów – edukacja alternatywna z animacją

Jan Sawicki
0 komentarze

Matury napisane, i co dalej? Dla części absolwentów i absolwentek szkół średnich właśnie zaczął się gorący okres rekrutacji na studia. Nowością w tym roku jest otwarcie przez  Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego nowych kierunków studiów. Są to:  Edukacja alternatywna z animacją społeczno-kulturalną (I stopnia) oraz Edukacja alternatywna z edukacją artystyczną (II stopnia). 

Dotychczas studia wokół tematów związanych z szeroko pojętą edukacją alternatywną można było kończyć dopiero uzupełniająco, podyplomowo. Od tego roku już po maturze będzie można rozpocząć swoją przygodę na tej ścieżce. 

Jak podaje program studiów, studenci będą zdobywać wiedzę między innymi w zakresie edukacji pozaszkolnej oraz pracy w placówkach opartych na zasadach edukacji alternatywnej. Innymi słowy, po ukończeniu studiów absolwenci będą mogli pracować w różnych instytucjach społecznych, miejscach aktywności lokalnej typu świetlice albo w centrach nauki – jak np Centrum Nauki Kopernik. Czekać będą na nich także szkoły demokratyczne, wirtualne, organizacje wspierające uczniów edukacji domowej czy inne grupy unschoolingowe.

Kierunek ten ma przygotować do łączenia pracy edukatora, animatora, a także  wychowawcy wypoczynku dzieci i młodzieży. W ofercie znajdziemy zajęcia takie jak: teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej, historia myśli alternatywnej w edukacji, animacja grup zadaniowych czy animowanie w przestrzeni wystaw alternatywnych. 

Absolwenci będą przygotowani do analizy potrzeb i możliwości środowisk oraz kompetentnego, zaplanowanego działania na ich rzecz, także w ramach projektów czy własnych organizacji pozarządowych. Będą mogli nawiązywać współpracę z różnymi ośrodkami edukacji alternatywnej, w tym także wspierać kooperatywy szkół macierzystych i dzieci/rodziców/grup unschoolingowych, ułatwiając tym samym spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.

Fakt, że taki kierunek powstaje nie tylko cieszy, ale również pokazuje ważną tendencję odchodzenia od tradycyjnego modelu szkoły i poszukiwania nowych  dróg wychowania i rozwoju. Rosnące zapotrzebowanie na kształcenie w tym zakresie napawa nadzieją, że edukacja już niedługo będzie mogła wyglądać inaczej.

Źródła: irk.uw.edu.pl, irk.uw.edu.pl

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności