A gdyby tak oceniać inaczej?

Wielu nauczycieli narzeka na to, że spędza za dużo czasu na formułowanie i przekazywanie uczniom informacji zwrotnej o ich pracy. Część z nich zaznacza, że nie sprawia im to żadnej przyjemności. Jak ten czas skrócić? Co zrobić, aby ocenianie nieco uatrakcyjnić i urozmaicić? Warto poszukać odpowiedzi na te pytania. Okazuje się, że rozwiązania w nich zawarte wcale nie są skomplikowane. 

Od czego należy zacząć, aby spędzać mniej czasu na ocenianiu prac? To proste. Wystarczy zaplanować mniej prac podlegających ocenie. Nie każdy wykonany przez ucznia zapis musi być przecież oceniany. Owszem, każda z wykonanych prac powinna być zauważona i doceniona – dla uczniów ważne jest, aby nauczyciel widział, że pracę wykonali. Nie jest to jednak jednoznaczne z oceną – ani opisową, ani cyfrową.

W formułowaniu informacji zwrotnej bardzo pomagają kryteria sukcesu. Warto przedstawić je uczniom i rodzicom, dokładnie wyjaśnić i… stosować przy każdej z ocenianych prac. Odnosząc się tylko do nich, czas oceniania się skraca. Oceniani wiedzą, czego mają się spodziewać i jakie warunki muszą spełnić. Oceniający natomiast oszczędzają czas.

Kolejnym miłym zaskoczeniem dla ucznia, rodzica, ale też samego nauczyciela, będzie ocenianie metodą zielonego ołówka. Sposób ten polega na zakreśleniu dobrze wykonanych elementów pracy kolorem zielonym. Ale po co ograniczać się do jednego koloru? Ocena różnymi kolorami również może pomóc. Na zielono fragmenty, które zrobiły na nauczycielu wrażenie i wykraczają poza oczekiwania, na niebiesko to, co po prostu zostało wykonane zgodnie z kryteriami, błędy na różowo (bo po co straszyć uczniów czerwienią?) a kryteria zrealizowane tylko częściowo – na żółto. Do dwóch ostatnich oznaczeń warto dodać komentarz – co poprawić, na czym się skupić, co wiedzieć na przyszłość. Cały ten proces oceniania brzmi wtedy nieco przyjaźniej, a sam efekt również może być przyjemną odskocznią od czarnego druku, granatowego pióra ucznia i czerwonego długopisu nauczyciela.

Przy tym wszystkim należy jednak pamiętać o pierwszej wskazówce zawartej w tekście: mniej prac podlegających ocenie!

Źródło/inspiracja: edutopia.org

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Szkoła, wioska, nauczyciel

Kolejna rozmowa z panem profesorem Markiem Kaczmarzykiem koncentruje się na wzajemnych relacjach rodziców i nauczycieli, a konkretniej zespołów nauczycieli. Chodzi o przywrócenie tej relacji należytej

Czytaj więcej »

Uczenie przez patrzenie

Zapraszamy do wysłuchania podkastu z Joanną Pętkowską-Hankel, architektem i nauczycielem akademickim. Od kilku lat prowadzi w Krzyżowej rodzinne plenery rysunkowo-malarskie w ramach „Szkoły Patrzenia”. W

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry
DARMOWY EBOOK

Po co tyle tego hasania po lesie?

12 pytań dotyczących leśnej edukacji