W ostatnich latach, po kilkusetletniej przerwie, wróciło do łask pojęcie “Czarny Łabędź”. Oznacza ono zjawisko, niespodziewane wydarzenie, które, na dodatek, niesie za sobą nieprzewidywalne konsekwencje. Zwykle jest związane z ekonomią, my doświadczyliśmy go w obszarze edukacji. Dlaczego edukacja domowa tak mocno zaadaptowała się właśnie w Koszarawie Bystrej, urokliwym przysiółku w Beskidzie Żywieckim? Opowiadamy o tym w naszym ostatnim podcaście.
Od 2001 roku prowadziliśmy tam z Olą, bezpłatną niepubliczną szkołę podstawową Fundacji Królowej Świętej Jadwigi. Naszym marzeniem była szkoła dobra, bezpłatna, wykorzystująca kapitał gór, odwiedzających gości i metody Marii Montessori. Początkowo placówkę utrzymywaliśmy dzięki gościom odpoczywającym na zaadaptowanym piętrze szkoły.
W roku 2005 pojawia się “Czarny Łabędź”. Rodzina edukująca w domu odwiedziła naszą szkołę, zainteresowała się metodą Montessori, poprosiła o możliwość obserwacji zajęć. Od zajęć do spotkań, od spotkań do warsztatów, od warsztatów do zlotu rodzin edukujących w domu. Społeczność “homeschoolerska” dobrze czuła się w naszym gronie, wielu rodziców dzieliło się z naszymi uczniami swoją wiedzą, opowieściami z podróży. Niestety nikt z dzieci naszych gości nie mógł zostać naszym uczniem, ponieważ na edukację domową mógł wyrazić zgodę tylko dyrektor szkoły rejonowej.
W 2007 roku zorganizowaliśmy warsztaty Montessori dla rodziców uczących dzieci w domu. Rok 2009 przynosi ważną zmianę, pozwalającą na wyrażanie zgody na edukację domową przez dyrektora każdej szkoły. W Koszarawie Bystrej pojawiają się uczniowie edukacji domowej. Spotkania, rozmowy, zajęcia, przeprowadzane egzaminy powodują wielkie, zaskakujące zmiany. Pojawia się mnóstwo refleksji i doświadczeń w naszych nauczycielskich głowach. Widzimy uprzejme, rozwijające się społecznie, uczące się poza systemem, prowadzone przez rodziców-pasjonatów, dzieci.
To, co rozwinęło się od pierwszego spotkania ucznia ED z naszą szkołą było niezwykłym ciągiem wydarzeń. Nieplanowanym, bez wielkich celów i żadnych wzajemnych oczekiwań. Po prostu spotkaliśmy się i dzieliliśmy się tym, co każdy wiedział, lubił robić i do czego był przekonany. Dzięki tym spotkaniom nasze szkoły zmieniły się jeszcze bardziej, pewnie tak, jak wielu nauczycieli, uczniów i rodziców. Rozwija się kilkanaście edukacyjnych inicjatyw, powstaje wiele nowych prototypowych działań. Dzisiaj, w maju 2021 roku, Ania, jedyna uczennica pierwszej klasy z województwa śląskiego edukująca się w domu od 2009 roku, przystępuje do matury razem z pozostałą siedemdziesiątką naszych maturzystów.
Zapraszamy do wysłuchania podcastu, zapraszamy do wysłuchania historii, o niespodziewanych efektach niezwykłego spotkania w dolinie Koszarawy Bystrej.