Szkoła bez ocen – to możliwe!

Przemysław Kozielec
0 komentarz

19 grudnia 2019 r. – tę datę warto zapamiętać. O godz. 15:40 rada pedagogiczna liceum Collegium Leonium w Sierpcu podjęła jednomyślnie (!) uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian w statucie szkoły.

Jakie to zmiany? Od II semestru uczniowie oceniani będą bez ocen. Co więc ma zastąpić tradycyjne stopnie? Z każdego przedmiotu uczeń ma do zaliczenia od 2 do 4 sprawności (działów) wynikających z podstawy programowej. W czasie trwania semestru nauczyciel określa poziom osiągnięcia sprawności przez ucznia w skali od 0 do 100, przy czym wartość ta może jedynie rosnąć.

Wystawienie oceny końcowej opiera się na 3 elementach:

  • analiza zdobytych w ciągu roku sprawności (wiedzy),
  • analiza poziomu zaangażowania,
  • obowiązkowa rozmowa z uczniem na temat jego postępów w nauce i samoocena ucznia.

Na koniec roku nie jest istotne, jaką ocenę otrzymał uczeń, ale to, czego się nauczył i co ewentualnie wymaga poprawy. Nauczyciel nie sprawdza, czego uczeń nie umie, ale ocenia, co uczeń wie i potrafi.

Ocena końcowa jest więc jak egzamin na prawo jazdy – określa, jak uczeń radzi sobie w ruchu drogowym, a nie to, jakie były jego umiejętności podczas kursu nauki jazdy.

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!