Projekt #HAKUJEMY_HIT

Maria Drozdowicz
0 komentarz

Pod koniec września, w odpowiedzi na wzbudzający wiele kontrowersji podręcznik do HiT-u autorstwa profesora Wojciecha Roszkowskiego, powstał projekt #hakujemy_HiT. Jak deklarują autorzy i organizacje współtworzące projekt (wśród nich między innymi Gazeta.pl, Panowie Programiści, agencja 180heartbeats JUNG v MATT, Przemysław Staroń): “#hakujemy_HiT to odpowiedź na próbę wdrukowania polskim uczniom subiektywnego światopoglądu w formie szkolnego podręcznika”.

Celem akcji jest wykazanie manipulacji i błędów logicznych, pojawiających się w nowym podręczniku Roszkowskiego i przekształcenie ich w lekcje krytycznego myślenia. Do korzystania z programu potrzebny jest telefon. Najeżdżając aparatem na rozkładówkę książki, przy pomocy zastosowanego filtra AR, zlokalizować można opisane przez autorów manipulacje oraz odniesienia do autorskich opracowań omawianych zagadnień. 

Przygotowanych zostało  dwanaście, alternatywnych wobec zawartości podręcznika, lekcji opartych na krytycznej analizie jego fragmentów. Przykładowe tematy zajęć to: O rozmywaniu odpowiedzialności, O tendencyjnym dobieraniu faktów, O onieśmielaniu autorytetem. Przemek Staroń objaśnia w nich, na czym polegają pojawiające się w podręczniku błędy logiczne. Następnie proponowane są teksty zamienne, ukazujące perspektywę inną niż narracja podręcznikowa. Dotyczą one kwestii gender, małżeństw jednopłciowych, aborcji; ruchu Black Lives Matter, zagadnień dotyczących patriotyzmu i nacjonalizmu; wpływu języka na kształtowanie rzeczywistości, wreszcie posłuszeństwa i podporządkowania. Całość domykają zajęcia z logiki, pomocne w zrozumieniu punktowanych błędów oraz dwie lekcje Piotra Laskowskiego i Sebastiana Matuszewskiego, mówiące o czytaniu i pisaniu historii. 

Materiały #hakujemy_HiT zostały za darmo udostępnione na stronie. Trwa również akcja promocyjna na Instagramie, polegająca na wrzucaniu z odpowiednimi hasztagami na swoje prywatne konta zrzutów ekranu z wątpliwymi treściami podręcznika i komentarzami do nich. Projekt został przyjęty z dużym entuzjazmem; internauci podkreślają rzetelność opracowań, jednak znaleźć można wśród nich także głosy krytyczne.

Źródła:

hakujemyhit.org/lekcje; www.edziecko.pl/przemek-staron-nauczyciele-sa-terroryzowani-przez-wladze; dostęp: 10.10.2022.

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności

webinar

Nauczyciel

w metodzie Montessori

Bezpłatny webinar, w trakcie którego dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć będąc nauczycielem Montessori!