„Wolne dzieci”

Maurycy Żółtański
0 komentarz

„Wolne dzieci” – Peter Gray

„Wolne dzieci” zaliczam do nielicznego grona książek, które w tak znaczącym stopniu ukształtowały moje poglądy na to w jakich warunkach powinny dorastać dzieci i na to jak powinna wyglądać szkoła XXI wieku.  Jednak zanim przejdę do opisu tego co znaleźć można w książce warto wspomnieć kilka słów o samym autorze. Peter Gray jest profesorem psychologii wykładającym w Boston College. Czynnie uczestniczy również w badaniach nad procesami uczenia się dzieci. Od 2008 roku z powodzeniem prowadzi swoją rubrykę „Freedom To Learn” dla renomowanego magazynu Psychology Today gdzie od lat porusza wszelkie tematy związane z alternatywną edukacją, historią uczenia się i nowymi odkryciami na temat psychologii dziecięcej. 

Wracając już do „Wolnych dzieci” jest to książka konkretna i jak na wykładowcę akademickiego przystało podparta wieloma różnymi badaniami ze świata psychologii. Autor w swojej książce odwołuje się do wielu prac naukowych jednak udaje mu się do zrobić w sposób zrozumiały i angażujący czytelnika. Jak wskazuje podtytuł „Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą?” sama treść książki krąży wokół zagadnień zabawy i uczenia (się) dzieci, jednak obszerność tematów poruszonych przez Petera Grey’a jest znacząca. Rzuca się do w oczy po zobaczeniu poszczególnych rozdziałów książki:

  1. CO ZROBILIŚMY Z DZIECIŃSTWEM
  2. ŻYCIE WYPEŁNIONE ZABAWĄ
  3. DLACZEGO SZKOŁY SĄ TAKIE JAKIE SĄ?
  4. SIEDEM GRZECHÓW GŁÓWNYCH SYSTEMU EDUKACJI OBOWIĄZKOWEJ
  5. LEKCJE Z SUDBURY VALLEY
  6. LUDZKI INSTYNKT UCZENIA SIĘ
  7. UMYSŁ NASTAWIONY NA ZABAWĘ
  8. ROLA ZABAWY W SPOŁECZNYM I EMOCJONALNYM ROZOWJU DZIECI
  9. NAUKA W GRUPACH MIESZANYCH WIEKOWO
  10. RODZICIELSTWO OPARTE NA ZAUFANIU

Czytając tę książkę czytelnik dowiaduje się dlaczego system edukacji współcześnie jest taki jaki jest ale także dowiaduje się o tym jak dzieci uczyły się w pierwotnych plemionach zbieraczy-łowców. W „Wolnych dzieciach” Peter Gray szczegółowo przytacza przeprowadzone przez siebie badania jakie przeprowadził w szkole Sadbury Valley – jednej z pierwszych demokratycznych szkół na świecie. Szkoły bez przymusu i prac domowych, w której dzieci chodzą jedynie na wybrane przez siebie lekcje a jeśli tylko mają na to ochotę mogą bawić się cały dzień bez żadnych konsekwencji. W kolejnych rozdziałach autor opisuje jak pracuję rozwijający się mózg i jak ważną rolę pełni zabawa właśnie w procesie uczenia się. Jak się okazuje to właśnie podczas zabawy mózg dziecka zapamiętuje najwięcej. 

„Wolne dzieci” są niezwykle zwięzłą i wartościową lekturą, którą mogę śmiało polecić każdemu rodzicowi, nauczycielowi i każdej innej osobie zainteresowanej procesem dzieciństwa i uczenia się mózgu. Peter Gray w swojej książce krytycznie podchodzi do współczesnego pomysłu na edukację i pokazuje, że można a dzisiaj nawet i trzeba zrobić to inaczej. 

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!