„Wolne dzieci”

Maurycy Żółtański
0 komentarz

„Wolne dzieci” – Peter Gray

„Wolne dzieci” zaliczam do nielicznego grona książek, które w tak znaczącym stopniu ukształtowały moje poglądy na to w jakich warunkach powinny dorastać dzieci i na to jak powinna wyglądać szkoła XXI wieku.  Jednak zanim przejdę do opisu tego co znaleźć można w książce warto wspomnieć kilka słów o samym autorze. Peter Gray jest profesorem psychologii wykładającym w Boston College. Czynnie uczestniczy również w badaniach nad procesami uczenia się dzieci. Od 2008 roku z powodzeniem prowadzi swoją rubrykę „Freedom To Learn” dla renomowanego magazynu Psychology Today gdzie od lat porusza wszelkie tematy związane z alternatywną edukacją, historią uczenia się i nowymi odkryciami na temat psychologii dziecięcej. 

Wracając już do „Wolnych dzieci” jest to książka konkretna i jak na wykładowcę akademickiego przystało podparta wieloma różnymi badaniami ze świata psychologii. Autor w swojej książce odwołuje się do wielu prac naukowych jednak udaje mu się do zrobić w sposób zrozumiały i angażujący czytelnika. Jak wskazuje podtytuł „Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą?” sama treść książki krąży wokół zagadnień zabawy i uczenia (się) dzieci, jednak obszerność tematów poruszonych przez Petera Grey’a jest znacząca. Rzuca się do w oczy po zobaczeniu poszczególnych rozdziałów książki:

  1. CO ZROBILIŚMY Z DZIECIŃSTWEM
  2. ŻYCIE WYPEŁNIONE ZABAWĄ
  3. DLACZEGO SZKOŁY SĄ TAKIE JAKIE SĄ?
  4. SIEDEM GRZECHÓW GŁÓWNYCH SYSTEMU EDUKACJI OBOWIĄZKOWEJ
  5. LEKCJE Z SUDBURY VALLEY
  6. LUDZKI INSTYNKT UCZENIA SIĘ
  7. UMYSŁ NASTAWIONY NA ZABAWĘ
  8. ROLA ZABAWY W SPOŁECZNYM I EMOCJONALNYM ROZOWJU DZIECI
  9. NAUKA W GRUPACH MIESZANYCH WIEKOWO
  10. RODZICIELSTWO OPARTE NA ZAUFANIU

Czytając tę książkę czytelnik dowiaduje się dlaczego system edukacji współcześnie jest taki jaki jest ale także dowiaduje się o tym jak dzieci uczyły się w pierwotnych plemionach zbieraczy-łowców. W „Wolnych dzieciach” Peter Gray szczegółowo przytacza przeprowadzone przez siebie badania jakie przeprowadził w szkole Sadbury Valley – jednej z pierwszych demokratycznych szkół na świecie. Szkoły bez przymusu i prac domowych, w której dzieci chodzą jedynie na wybrane przez siebie lekcje a jeśli tylko mają na to ochotę mogą bawić się cały dzień bez żadnych konsekwencji. W kolejnych rozdziałach autor opisuje jak pracuję rozwijający się mózg i jak ważną rolę pełni zabawa właśnie w procesie uczenia się. Jak się okazuje to właśnie podczas zabawy mózg dziecka zapamiętuje najwięcej. 

„Wolne dzieci” są niezwykle zwięzłą i wartościową lekturą, którą mogę śmiało polecić każdemu rodzicowi, nauczycielowi i każdej innej osobie zainteresowanej procesem dzieciństwa i uczenia się mózgu. Peter Gray w swojej książce krytycznie podchodzi do współczesnego pomysłu na edukację i pokazuje, że można a dzisiaj nawet i trzeba zrobić to inaczej. 

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności