W ubiegłym tygodniu, Instytut Badań Naukowych opublikował raport Umiejętności, postawy i zachowania finansowe młodzieży w Polsce. Muszę przyznać, że do czytania tego tekstu podszedłem z pewną nutą pesymizmu.
Z jednej strony z badania PISA 2018 wynika, że polscy uczniowie w dziedzinie rozumowania matematycznego zdobyli więcej punktów niż średnia dla krajów OECD, co pozwalałoby sądzić, że i w kwestiach finansów nie zostajemy w tyle. Z drugiej jednak strony, dochodził do mnie wewnętrzny głos, który skutecznie tonował optymizm, z uwagi na moje codzienne obserwacje związane z edukacją finansową młodzieży, a może raczej jej brakiem.
Muszę przyznać, że wyniki zaprezentowane w raporcie z dodatkowej części badania PISA 2018, poświęconej umiejętnościom finansowym bardzo mnie zaskoczyły na plus. Wynika z niego, że średni wynik polskich piętnastolatków był jednym z najwyższych na świecie! Lepsi okazali się jedynie uczniowie z Kanady, Finlandii i Estonii.
Raport w pigułce:
- Blisko 12% badanych uczniów osiągnęło 5 – najwyższy poziom umiejętności finansowych, co jest wynikiem wyższym od średniej z 13 krajów OECD
- nieznajomość pojęć ekonomicznych, instytucji finansowych i bardziej złożonych usług finansowych okazała się największą barierą utrudniającą młodzieży osiągnięcie najlepszych wyników
- Co dziesiąty uczeń w Polsce wykazuje się niskim poziomem umiejętności finansowych (9,6%), odsetek ten jest podobny do tego w Finlandii czy Łotwie
- W Kanadzie najwyższy poziom umiejętności osiągnął co piąty uczeń, za to Estonia jest krajem, w którym najmniej uczniów osiągnęło najniższy poziom (5,4%)
- Znacznie wyższe wyniki osiągnęli uczniowie, którzy wiedzę o finansach czerpią spoza szkoły, np. w trakcie rozmów z rodzicami
Gorąco zachęcamy do analizy wyników, którą opublikowało IBE na swojej stronie, gdzie można znaleźć rozszerzony komentarz do raportu.