Co wiedzą o finansach polscy nastolatkowie?

W ubiegłym tygodniu, Instytut Badań Naukowych opublikował raport Umiejętności, postawy i zachowania finansowe młodzieży w Polsce. Muszę przyznać, że do czytania tego tekstu podszedłem z pewną nutą pesymizmu. 

Z jednej strony z badania PISA 2018 wynika, że polscy uczniowie w dziedzinie rozumowania matematycznego zdobyli więcej punktów niż średnia dla krajów OECD, co pozwalałoby sądzić, że i w kwestiach finansów nie zostajemy w tyle. Z drugiej jednak strony, dochodził do mnie wewnętrzny głos, który skutecznie tonował optymizm, z uwagi na moje codzienne obserwacje związane z edukacją finansową młodzieży, a może raczej jej brakiem.

Muszę przyznać, że wyniki zaprezentowane w raporcie z dodatkowej części badania PISA 2018, poświęconej umiejętnościom finansowym bardzo mnie zaskoczyły na plus. Wynika z niego, że średni wynik polskich piętnastolatków był jednym z najwyższych na świecie! Lepsi okazali się jedynie uczniowie z Kanady, Finlandii i Estonii.

Raport w pigułce:

  • Blisko 12% badanych uczniów osiągnęło 5 – najwyższy poziom umiejętności finansowych, co jest wynikiem wyższym od średniej z 13 krajów OECD
  • nieznajomość pojęć ekonomicznych, instytucji finansowych i bardziej złożonych usług finansowych okazała się największą barierą utrudniającą młodzieży osiągnięcie najlepszych wyników
  • Co dziesiąty uczeń w Polsce wykazuje się niskim poziomem umiejętności finansowych (9,6%), odsetek ten jest podobny do tego w Finlandii czy Łotwie
  • W Kanadzie najwyższy poziom umiejętności osiągnął co piąty uczeń, za to Estonia jest krajem, w którym najmniej uczniów osiągnęło najniższy poziom (5,4%)
  • Znacznie wyższe wyniki osiągnęli uczniowie, którzy wiedzę o finansach czerpią spoza szkoły, np. w trakcie rozmów z rodzicami

Gorąco zachęcamy do analizy wyników, którą opublikowało IBE na swojej stronie, gdzie można znaleźć rozszerzony komentarz do raportu.

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Uczniowie a fake newsy

Coraz większe znaczenie w wirtualnym świecie zyskuje problem fake newsów. Stanford Graduate School of Education przeprowadziła związane z tym badanie wśród uczniów amerykańskiej high school,

Czytaj więcej »

AKCJA MUBENDE

W tym tygodniu postanowiliśmy zająć się czymś wyjątkowym. Jesteśmy portalem edukacyjnym i chcemy opowiadać o tym, jak zmieniać edukację, ale nie znaczy to, że chcemy

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry