Masowe rezygnacje nauczycieli

Mikołaj Stępień
0 komentarz

Niedobór kadry pedagogicznej to jeden z największych problemów z jakimi mierzy się współczesna szkoła. Nauczycieli brakuje wszędzie, nie tylko w Polsce. Okazuje się, że okres pandemii COVID-19 obnażył największe systemowe słabości. Coraz więcej nauczycieli mówi “nie” przepracowaniu, nadmiernej biurokracji, słabej organizacji systemowej, czy zbyt niskim płacom.

Związek Nauczycielstwa Polskiego alarmuje, że w 2020 roku aż 10 tys. nauczycieli zrezygnowało z pracy. W 2021 roku liczba ta może przekroczyć nawet 13 tys.

Jak podaje Najwyższa Izba Kontroli, w przeciągu ostatnich 3 lat prawie połowa dyrektorów szkół (46%) zgłosiła trudności z zatrudnieniem nauczycieli. W szczególności dotyka to przedmiotów ścisłych i języków obcych, których specjaliści z większą łatwością znajdują pracę poza szkołą. Najczęściej zgłaszano brak nauczycieli fizyki, matematyki, chemii i języka angielskiego. 

Obecnie w samym województwie mazowieckim jest ponad tysiąc ofert pracy dla nauczycieli, a ponad jedna trzecia dyrektorów była zmuszona ubiegać się o zgody na zatrudnianie nauczycieli emerytowanych, bądź z niewystarczającymi kwalifikacjami.

Z podobnymi problemami mierzą się Stany Zjednoczone i Wielka Brytania. Za oceanem, na Florydzie liczba wakatów nauczycielskich wzrosła o ponad 67% w porównaniu z sierpniem 2020. W UK zaś, 35% obecnie zatrudnionych nauczycieli deklaruje, że zrezygnuje z pracy w przeciągu najbliższych 5 lat – jak donosi The Guardian

Pomimo różnic systemowych między Polską, Wielką Brytanią, czy Stanami Zjednoczonymi, nauczyciele mówią niemal jednym głosem: mają dość nieproporcjonalnego do zarobków przeciążenia obowiązkami, nikłego wsparcia ze strony rządów i spadku prestiżu zawodu.

Z wieloma z tych problemów edukacja zmaga się od lat. Nauczyciele podkreślają jednak, że czarę goryczy przelała pandemia i konieczność pracy zdalnej. Za tę samą płacę, często bez znacznego wsparcia władz zostali zmuszeni do pracy w całkowicie nowych warunkach, nierzadko zwiększając ilość czasu, jaką spędzali pracując. W Wielkiej Brytanii aż 70% nauczycieli zgłosiło, iż w trakcie pandemii pracowali więcej, niż przed pandemią, dostając za to takie samo wynagrodzenie.

Co ciekawe, znaczna część polskich nauczycieli rezygnuje z pracy, pomimo satysfakcji z nią związanej. Według raportu fundacji Orange, opracowanego w 2021 roku, 70% nauczycieli szkół ponadpodstawowych zadeklarowało, że ich praca daje im satysfakcję. W przypadku szkół podstawowych, odsetek ten sięga aż 82%. Raport obala też mit powszechności wypalenia zawodowego nauczycieli. Jedynie 16% badanych określiło się jako osoby wypalone zawodowo.

Pomimo, że we wrześniu rzeczniczka MEN Anna Ostrowska, podkreśliła, że władze są świadome problemu, i ich zdaniem “pragmatyka nauczycieli musi zostać zmieniona i dostosowana do warunków rynkowych”, zmian dalej nie widać. Pozostaje mieć nadzieję, że nadejdą, zanim będzie za późno.

Źródła: raport.fundacja.orange.pl, theguardian.com, theguardian.com, rp.pl, finanse.wp.pl

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!