Matura w niezależnych liceach we Francji będzie w tym roku dużo trudniejsza niż w szkołach podlegających państwu. W 2021 roku, pomimo wprowadzanej reformy, udało się wywalczyć takie same zasady dla wszystkich szkół, lecz w tym roku powrócono do dawnych ustaleń i zmiany wydają się nieodwołalne.
Wyrazem niezależności francuskich szkół jest brak kontraktu i większa swoboda edukacyjna, a ceną za tę niezależność jest brak subwencji. Szkoły niezależne to prawdziwa mozaika różnorodności. Jak mówi Anne Coffinier, przewodnicząca stowarzyszenia „Stwórz Swoją Szkołę”, są wśród nich szkoły bardzo biedne i bardzo bogate, konserwatywne i nadzwyczaj innowacyjne, regionalne, dwujęzyczne, dla uczniów niepełnosprawnych, nękanych etc.
Licealiści z klas maturalnych w szkołach niezależnych to około czterech tysięcy osób. Pozostali uczniowie przygotowujący się do tegorocznej matury uczęszczają do szkół publicznych lub prywatnych prowadzonych w oparciu o kontrakt z państwem.
Nierówność w traktowaniu szkół niezależnych dotyczy organizacji egzaminów maturalnych i stawianych abiturientom wymagań. Uczniowie ostatnich klas w liceach publicznych i prywatnych kontraktowych zdają 60% egzaminów w trybie ciągłym, natomiast w szkołach niezależnych mają zdawać całość na koniec roku szkolnego. Poza tym maturzyści z wszystkich typów szkół zdają 40% egzaminów w tych samych terminach, a na przystąpienie do pozostałych 60% uczniowie szkół niezależnych mają tylko cztery dni.
Zmiany te miały być wprowadzone już w 2021 roku, lecz pandemia COVID-19 i duży sprzeciw pomogły utrzymać jednolite zasady dla wszystkich. W tym roku francuskie Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza wdrożyć swoje plany. Uzasadnieniem takich rozwiązań jest chęć walki z islamskim separatyzmem, lecz jak przypomina Hervé Rolland, dyrektor Fundacji dla Szkoły, większość szkół niezależnych jest bezwyznaniowa, 12% to szkoły katolickie, 3% to szkoły protestanckie i tylko 3% to szkoły muzułmańskie. Ponadto placówki oświatowe nieobjęte kontraktem są regularnie kontrolowane.
Zmiany w organizacji matur są częścią szerszej reformy edukacji. Pokazują one, że realizacja hasła „Wolność, równość, braterstwo” w praktyce nie jest łatwa i oczywista.
Źródła: etudiant.lefigaro.fr