Rzędy identycznych ławek i krzeseł karnie zwróconych w stronę wiszącej na ścianie tablicy – to widok, jaki zapewne wielu z nas przychodzi do głowy na myśl o sali szkolnej. Jednak przestrzeń do nauki nie musi, a zdaniem wielu również nie powinna tak wyglądać.
Przestrzeń wpływa na to, jak funkcjonujemy, zachęca do podejmowania określonych aktywności, ułatwia wchodzenie w interakcje lub przeciwnie. Warto więc zadbać o to, by przestrzeń do nauki była zorganizowana w sposób, który będzie jak najbardziej sprzyjać zdobywaniu wiedzy.
Zwracają na to uwagę między innymi nauczyciele w Australii, którzy, zdaniem autorów portalu School News Australia, wrócili do szkół po pandemii bogatsi o świadomość tego, w jakim otoczeniu dobrze im się pracuje. Wśród australijskich inspiracji można znaleźć dobrze znane wskazówki, by w sali szkolnej wykorzystać nie tylko ławki i krzesła, bo przecież usiąść można też na pufach, w fotelach, na taboretach czy poduszkach. W zależności od wybranej aktywności lepiej sprawdzą się różne siedziska, jedne ustawione pojedynczo, inne do pracy w większych lub mniejszych grupach.
Zróżnicowanie przestrzeni daje możliwość realizacji różnych potrzeb uczniów – nadmiar energii można wytracić podskakując na piłce gimnastycznej, wyciszyć się – w kąciku na wielkiej poduszce, skoncentrowanie się na pracy indywidualnej ułatwi pojedyncza ławka.
Jednym z ważniejszych aspektów pracy w klasie szkolnej, jest zmienność i różnorodność podejmowanych w niej działań. Czasem jest to przestrzeń do pracy w grupach, czasem do pracy indywidualnej, a czasem warto, by wszyscy mogli zebrać się razem. Dlatego też w szkolnej sali dobrze sprawdzają się meble lekkie, modułowe, łatwe do przemieszczania i przearanżowania. Lekkie meble pozwalają na szybkie przygotowanie pracy w grupie lub uwolnienie przestrzeni dywanu, dają większą elastyczność prowadzenia zajęć.
Przestrzeń wymusza pewien sposób bycia w niej. Zmieniając przestrzeń – czy będą to duże zmiany związane ze zmianą mebli i wystroju, czy drobne przestawianie zastanych tam sprzętów, zmieniamy sposób funkcjonowania w tej przestrzeni. Może więc warto wracając po wakacjach spojrzeć na szkolne sale krytycznym okiem, poeksperymentować z przestrzenią. Być może odkryje ona przed nami zupełnie nowe możliwości…
Warto przeczytać również:
Źródło: school-news.com.au
————————————–