Uwolnić przestrzeń

Anna Godziszewska
0 komentarz

Rzędy identycznych ławek i krzeseł karnie zwróconych w stronę wiszącej na ścianie tablicy – to widok, jaki zapewne wielu z nas przychodzi do głowy na myśl o sali szkolnej. Jednak przestrzeń do nauki nie musi, a zdaniem wielu również nie powinna tak wyglądać. 

Przestrzeń wpływa na to, jak funkcjonujemy, zachęca do podejmowania określonych aktywności, ułatwia wchodzenie w interakcje lub przeciwnie. Warto więc zadbać o to, by przestrzeń do nauki  była zorganizowana w sposób, który będzie jak najbardziej sprzyjać zdobywaniu wiedzy.

Zwracają na to uwagę między innymi nauczyciele w Australii, którzy, zdaniem autorów portalu School News Australia, wrócili do szkół po pandemii bogatsi o świadomość tego, w jakim otoczeniu dobrze im się pracuje. Wśród australijskich inspiracji można znaleźć dobrze znane wskazówki, by w sali szkolnej wykorzystać nie tylko ławki i krzesła, bo przecież usiąść można też na pufach, w fotelach, na taboretach czy poduszkach. W zależności od wybranej aktywności lepiej sprawdzą się różne siedziska, jedne ustawione pojedynczo, inne do pracy w większych lub mniejszych grupach. 

Zróżnicowanie  przestrzeni daje możliwość realizacji różnych potrzeb uczniów – nadmiar energii można wytracić podskakując na piłce gimnastycznej, wyciszyć się – w kąciku na wielkiej poduszce, skoncentrowanie się na pracy indywidualnej ułatwi pojedyncza ławka.

Jednym z ważniejszych aspektów pracy w klasie szkolnej, jest zmienność i różnorodność podejmowanych w niej działań. Czasem jest to przestrzeń do pracy w grupach, czasem do pracy indywidualnej, a czasem warto, by wszyscy mogli zebrać się razem. Dlatego też w szkolnej sali dobrze sprawdzają się meble lekkie, modułowe, łatwe do przemieszczania i przearanżowania. Lekkie meble pozwalają na szybkie przygotowanie pracy w grupie lub uwolnienie przestrzeni dywanu, dają większą elastyczność prowadzenia zajęć.

Przestrzeń wymusza pewien sposób bycia w niej. Zmieniając przestrzeń – czy będą to duże zmiany związane ze zmianą mebli i wystroju, czy drobne przestawianie zastanych tam sprzętów, zmieniamy sposób funkcjonowania w tej przestrzeni. Może więc warto wracając po wakacjach spojrzeć na szkolne sale krytycznym okiem, poeksperymentować z przestrzenią. Być może odkryje ona przed nami zupełnie nowe możliwości…

Warto przeczytać również:

Źródło: school-news.com.au

————————————–

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!