„Dlaczego tak mało pamiętasz ze szkoły?” to tytuł wystąpienia Radka Kotarskiego podczas TEDxKatowice, które może bardzo dużo zmienić w naszym myśleniu o edukacji.
Badania, o których opowiada prowadzący, dowiodły, że po tygodniu od danej lekcji, uczniowie pamiętają zaledwie 10% informacji, których się uczyli.
Jak to się dzieje, że nauka w szkole bywa aż tak nieefektywna? I jaki wpływ na naszą edukację mogły mieć wydarzenia z 1806 roku z bitwami Napoleona w tle?
Gorąco zachęcam do obejrzenia poniższego wideo i zastanowienia się nad tym co w edukacji najważniejsze i bez czego nie będziemy efektywnie przyswajać wiedzy. Co to takiego?
Umiejętność uczenia się. W funkcjonującym dziś schemacie lekcji, składającym się z „przedstawienia tematu” i „sprawdzianu” po jakimś czasie, możemy dostrzec pewne niebezpieczeństwo. Bo czy taki schemat działa? Czy wyobrażacie sobie wzięcie udziału w lekcji pływania na basenie, która polega na przedstawieniu przez nauczyciela zasad i po tygodniu sprawdzeniu umiejętności, które polega na wrzuceniu dziecka do wody?
Wydaję mi się, że nie. Potwierdzają to też badania, które pokazują, że taki system nauki nie działa. Dlaczego? Bo uczniowie nie potrafią się uczyć i niestety nikt ich tego nie nauczył. A dokładniej ponad 80% badanych uczniów powiedziało, że w szkole nikt im nie powiedział jak się uczyć (i nie jest to do końca wina samych nauczycieli, a systemu w jakim trwamy).
Brak umiejętności nauki, kończy się w większości przypadków strategią czytania danego tekstu wielokrotnie, co jak wykazują badania jest nieefektywne, a do tego nie ma różnicy pomiędzy przeczytaniem danego materiału dwukrotnie od czterokrotnego przeczytania tego samego tekstu! Czy to nie brzmi jak strata czasu?
W obliczu powyższych refleksji zachęcam tym bardziej do obejrzenia wystąpienia Radka Kotarskiego, który opowiada o tym jak się uczyć, żeby się nauczyć!