Czy hipokampy nie chodzą do szkoły?

Problem polega na tym, że chodzą i wcale się tam nie odnajdują. Muszą chodzić, ponieważ są częścią naszych mózgów. Zabierając do szkoły głowy, zabieramy i hipokampa. Co najistotniejsze są one odpowiedzialne za zapamiętywanie, a w szczególności za konsolidację, to znaczy przenoszenie informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej. Uszkodzenie tego elementu zaburza naszą zdolność do uczenia się. Jego największym wrogiem jest stres. Stres, który, wydaje się jednym z najbardziej charakterystycznych elementów naszej szkolnej codzienności.

Co wydarza się w naszej głowie gdy przychodzimy świetnie przygotowani na okoliczność odpytywania przy tablicy, egzamin lub pisemny sprawdzian, a niespodziewanie (częściej spodziewanie) pojawia się napięcie, a po nim niepokój. Na ile jest i powinien być to element mobilizujący, a kiedy i dlaczego, niszczy cały nasz wysiłek i demoluje naszą pamięć? 

My, nauczyciele, rodzice, wychowawcy, będąc świadomymi gdzie i jak jak możemy niszczyć środowisko do nauczania, powinniśmy zadbać o to, aby hipokampy, o ile już przybyły do szkoły, działały tam bez zarzutu. Od tego zależy sensowność i owocność aktywności dziecka w szkole. 

Środki, jakich może użyć, aby pamięć dziecka działała optymalnie nie są skomplikowane. Jednak, jak znamy życie, najczęściej sprawy proste, są zwykle najtrudniejsze. Musimy zmienić naszą mentalność. Co ciekawe, nasze zwyczaje wystrzegania i wytykania błędów, są ewolucyjnie uzasadnione i na pewnym, całkiem niedawnym etapie ratowały życie nam i naszym rodzinom. Być może dlatego, tak trudno nam przejść z roli wyłapujących każdy błąd do roli osób wspierających dzieci w dzieleniu się tym co wiedza i potrafią. 

Dlaczego jest tak istotna uważność dotycząca unikania wysokiego poziomu stresu w szkole, z jakiego powodu trudno nam zmienić swoje postępowanie, opowiada profesor Marek Kaczmarzyk. Może warto hipokampa do szkoły zaprosić?

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Sztuka a nauka

Nie od dziś wiadomo, że obcowanie ze sztuką, w dowolnej formie, niesie za sobą wiele korzyści. Od zwykłej przyjemności, przez poszerzanie swojej wiedzy o kulturze,

Czytaj więcej »

Leśna edukacja “od kuchni”

Zdrowe odżywianie jest obok ruchu kolejnym ważnym elementem pomagającym zapobiegać chorobom cywilizacyjnym. W przyrodzie odnajdujemy różnorodne zioła lecznicze, owoce i inne rośliny, przy pomocy których można przekazywać wiedzę dotyczącą zdrowia.

Czytaj więcej »

Neuronauka a matematyka

Spośród wszystkich elementarnych przedmiotów jakie zgłębia każdy człowiek, niezależnie od systemu edukacji, matematyka zawsze budzi największe emocje. Delikatny charakter tego przedmiotu, wymagający nie tylko dobrego

Czytaj więcej »

Leśna edukacja w akcji

Po obejrzeniu wielu filmów o leśnych przedszkolach i szkołach z całego świata, wygląda na to, że dzieci zazwyczaj nie mają nic przeciwko temu, żeby bawić się na dworze w deszczu i błocie i niekoniecznie komfortowej temperaturze.

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry
DARMOWY EBOOK

Po co tyle tego hasania po lesie?

12 pytań dotyczących leśnej edukacji