Bardzo ciekawie prezentują się wyniki najnowszego międzynarodowego badania ICILS 2018. Wynika z niego, że tylko 2% uczniów wykazuje się umiejętnościami krytycznego przyswajania informacji znalezionych w internecie.
Czy oznacza to, że cyfryzacja bez edukacji nie wystarczy? Właśnie taki wniosek można wysnuć z drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS 2018).
Badanie ukazuje brak zasadności popularnego założenia, że młodzi ludzie przez sam fakt regularnego korzystania z najnowszych technologii zdobywają równocześnie wiedzę na temat ich właściwego użytkowania.
Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych mierzy gotowość uczniów do życia w cyfrowej rzeczywistości – m.in. sprawdza ich stopień przygotowania do nauki i pracy w świecie digitalu.
Chyba już nikt nie ma wątpliwości, że są to bardzo ważne kompetencje w codziennym życiu, ale może i przede wszystkim na rynku pracy. Można powiedzieć, że są warunkiem funkcjonowania we współczesnym świecie, a nawet czynnikiem zwiększającym poczucie jakości życia.
W edycji ICILS 2018 wzięło udział ponad 46 tys. uczniów i 26 tys. nauczycieli z 12 krajów. Choć Polska nie brała udziału w tym badaniu, polski Instytut Badań Naukowych uważa, że nie powinniśmy w skali Polski bagatelizować tych wyników. Co ciekawe jednak, w poprzedniej edycji badania, w którym polscy uczniowie brali udział, wypadli na tle reszty uczestników bardzo dobrze.
Wyniki badania znajdziesz tutaj.
1 komentarz
[…] Naukowcy alarmują, że nasze dzieci nie mają obecnie wystarczającej wiedzy jak korzystać odpowiedzialnie z technologii. O jednym z takich badań mieliśmy okazję już pisać na łamach e:mi w tekście „Korzystamy nie myślimy„. […]