Otwórzmy okna błędom

Marcin Sawicki
1 komentarz

W 2015 roku zostałem zaproszony do Krakowa na konferencję “Czy szkoła może być lepsza?”. Spośród wielu interesujących prezentacji w pamięci zapadła mi szczególnie jedna. Na sali pojawił się lekko spóźniony prelegent w kraciastym szaliku, Aleksander Pawlicki. W pierwszych kilku minutach mówił o tym. dlaczego musi się streszczać, następnie podzielił się swoimi refleksjami i uwagami dotyczącymi błędu – a dokładniej tego, jak w szkole jest on traktowany, jak z nim pracujemy, co z tego wynika, a co wynikać by mogło.

Niezwykle trafnie pokazywał zgromadzonym znaczenie świadomej pracy z błędami, znalezienie dla pomyłek miejsca w naszej edukacyjnej działalności. Przedstawił przykłady naukowców doświadczających w swoich poszukiwaniach wielu porażek. Zasadniczo ich badania opierały się głównie na pracy z setkami błędów w drodze do właściwego rozwiązania.

Aleksander Pawlicki postawił dwa bardzo ciekawe, prowokujące pytania: “Dlaczego wybitni uczeni byli często marnymi uczniami?” oraz “Dlaczego wybitni uczniowie są takimi sobie uczonymi?”. Bardzo mocno podkreślał, że rozwój kompetencji badawczych i ciekawości jest związany z umiejętnością i odwagą popełniania, dostrzegania i poprawiania błędów.

Refleksja wynikająca dla mnie z wysłuchania prezentacji dotyczyła nie tylko tego, jak pracować z uczniami i popełnianymi przez nich błędami. Bardziej nurtowało mnie pytanie dotyczące błędów w moim życiu. Co z nimi robię? Jak je przepracowuję? Czy są dla mnie tylko skazą na lekko próżnym obrazie samego siebie? Czy powodują zniechęcenie i apatię czy pobudzają mnie do działania? Co powinienem z nimi robić we własnym życiu?

Dopiero na podstawie takiej autorefleksji można przejść do przedefiniowania sposobu pracy z podopiecznymi, dziećmi, uczniami. Ciekawe, że zmiana stosunku do błędu tak naprawdę daje nam szansę na stanie się bardziej prawdziwymi i odważnymi w naszym codziennym rodzicielskim, nauczycielskim i prywatnym życiu.

Bardzo zachęcam do obejrzenia dwudziestominutowego wystąpienia Aleksandra Pawlickiego.

Może Cię zainteresować:

1 komentarz

Jak oceniać błędy? Burza nad szkołą w Szwecji - e:mi 18 stycznia 2021 - 09:42

[…] Otwórzmy okna błędom „Aleksander Pawlicki postawił dwa bardzo ciekawe, prowokujące pytania: “Dlaczego wybitni uczeni byli często marnymi uczniami?” oraz “Dlaczego wybitni uczniowie są takimi sobie uczonymi?”. Bardzo mocno podkreślał, że rozwój kompetencji badawczych i ciekawości jest związany z umiejętnością i odwagą popełniania, dostrzegania i poprawiania błędów.” […]

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!