Jak oceniać błędy? Burza nad szkołą w Szwecji

Metoda stosowana w jednej ze szkół w Goeteborgu wywołała debatę w wielu europejskich państwach. Wszystko po tym, jak wyszło na jaw, że nauczyciele nie poprawiają tam uczniom błędów w równaniach matematycznych aby „nie zniechęcać dzieci”. 

Matka dziewczynki mającej problemy z matematyką poinformowała gazetę „Goeteborgs-Posten” o niecodziennych sposobach oceniania w szkole jej córki. Sprawdzając zeszyt ćwiczeń spostrzegła, że znaczna większość zadań jest błędnie wykonana. Nauczyciel ich nie poprawił ani nie ocenił. Jak twierdzi kobieta: „Na trzech stronach napisano dobrze+, ale to akurat były zadania wykonane w domu pod naszym nadzorem”.

Kobieta chciała wyjaśnić sprawę z nauczycielem, jednak ten odparł, że podobnie postępują inni pedagodzy w tej szkole. Dyrektor natomiast uznał, że „ogólnie matematyka jest przedmiotem, w którym zadania można wykonać prawidłowo lub błędnie, ale z tego powodu wielu uczniów traci chęć do nauki”. Według dyrektora ważne jest nie tylko „poprawianie i pokazywanie błędów”, ale też „dbałość o zainteresowanie przedmiotem”.

Z argumentacją dyrektora nie zgadza się matka. Uważa, że „to nauczyciel musi wykazać się kreatywnością i czerpać radość z nauczania. Jeśli dziecko robi poważny błąd, należy je nauczyć, co jest poprawne. W prawdziwym życiu zawsze będzie dobrze lub źle. Trzeba nauczyć dzieci radzenia sobie z sukcesami i porażkami od samego początku, zanim będzie za późno”.

Sytuacja ta jest przykładem zakorzenionej w ludziach kultury błędu. Ocenianie w kategorii kara-nagroda, domaganie się zaznaczania błędów czerwonym długopisem czy po prostu uczenie się “na ocenę” jest codziennością nie tylko uczniów i nauczycieli, ale przede wszystkim rodziców. Wszyscy domagamy się zmian systemowych, nie dostrzegamy jednak tego, że pierwszą zmianą, której powinniśmy dokonać, jest ta dotycząca naszego postrzegania procesu edukacji. 

Źródło: gazetaprawna.pl

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Uczniowie wystrzelili swój szkolny projekt w kosmos

Od kilkudziesięciu lat, popularyzacja przemysłu kosmicznego nieprzerwanie postępuje. Początkowo na wystrzelenie rakiety w kosmos pozwolić sobie mogły tylko największe światowe mocarstwa, później także mniejsze kraje, a obecnie, najśmielsze plany i najbardziej spektakularne loty przeprowadzają prywatni inwestorzy. Kilka lat temu odbył się nawet pierwszy „wycieczkowy” lot kosmiczny.

Czytaj więcej »

Najlepsze uniwersytety świata

Jakiś czas temu, opublikowana została kolejna już edycja The World University Rankings – międzynarodowego rankingu najlepszych uniwersytetów na świecie. Tym co wyróżnia go na tle innych tego typu rankingów jest fakt, że oprócz wyników w nauce, podsumowuje również kilka innych, istotnych kwestii.

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry
DARMOWY EBOOK

Po co tyle tego hasania po lesie?

12 pytań dotyczących leśnej edukacji