Wiele szkół korzysta z potężnej ilości narzędzi jakie są dostępne w pakiecie G Suite for Education. W tym artykule dowiesz się więcej o tych narzędziach i jak można je pozyskać. Opisujemy krok po kroku cały proces uzyskania usługi G Suite.
Nie wszyscy słyszeli o G Suite for Education
Docierają do mnie sygnały, że nie wszyscy słyszeli o tym, że mają możliwość korzystania w szkole, a teraz również w nauce online, z całego pakietu darmowych narzędzi Googla do pracy i nauki. Postaram się was przeprowadzić przez cały proces, który pozwoli wam uzyskać to narzędzie dla waszej szkoły.
W skład pakietu G Suite wchodzi między innymi:
- nielimitowana poczta gmail
- nielimitowana przestrzeń na dysku Google – na dowolne dokumenty w tym na wszelakie materiały jakie można udostępnić w nauce online (filmy, prezentacje, dokumenty, pdf)
- Hangouts Meet – program do spotkań wideo – 250 osób może brać udział w takim spotkaniu.
- Google Classroom – nauczyciele mogą tworzyć zajęcia, przydzielać projekty, przesyłać komentarze i zarządzać wszystkim w jednym miejscu
- programy biurowe: Dokumenty, Arkusze, Prezentacje, Formularze
więcej na stronach Google.
Ile to wszystko kosztuje?
Wszystkie te narzędzia są darmowe:. “Szkoły i organizacje non-profit mają dostęp do Classroom jako usługi podstawowej w ramach G Suite dla Szkół i Uczelni oraz G Suite dla Organizacji Non-Profit (te usługi są bezpłatne)”
Co muszę przygotować aby przystąpić do założenia konta?
Musimy posiadać stronę, a dokładniej domenę, przygotowaną dla tych aplikacji. I tutaj spotkałem się często z problemem, że trzeba wydać pieniądze na domenę. Mamy kilka rozwiązań jak można uzyskać domenę:
- Możemy po prostu ją wykupić np linuxcom.pl, domeny.tv
- Możemy poprosić urząd gminy, miasta o założenie w swojej domenie subdomeny. Np urząd gminy posiada swoją stronę wspanialagmina.com.pl. Wystarczy aby założyli sabdomenę w postaci: szkolanr5.wspanialagmina.com.pl i przekazali dane tej subdomeny, któa dla szkoły stanie się domeną.
- Możemy założyć taka domenę “na osobę fizyczną” w linuxpl.com – domeny z końcówką pl są w promocyjnej cenie “0” złotych
- Możemy też zakupić domenę podczas konfigurowania usługi – w dalszej części będzie można zobaczyć, że koszt opłacenia takiej domeny w Google to 7$ na rok (bardzo dobra oferta cenowa)
- Można napisać na adres [email protected] – pomogę 🙂
Dobrze byłoby posiadać podpięty hosting na późniejszą stronę www szkoły – jednak nie jest to konieczne aby uruchomić usługę G Suite. Potrzebujemy mieć tylko dostęp do ustawień rekordów DNS naszej domeny. Bo to właśnie odpowiednio skonfigurowane rekordy DNS w naszej domenie pozwolą nam w pełni korzystać z usług G Suite.
Gdzie mogę zarejestrować szkołę?
Należy wejść na stronę gsuite.google.com/signup/edu/welcome. Przez proces poprowadzi nas prosty przewodnik.
Krok 1 – Zaczynamy
2. Opowiedz nam o swojej instytucji: w moim przypadku jest to szkoła podstawowa
3. Opowiedz więcej o swojej instytucji: należy wpisać stronę – stąd dobrze byłoby mieć już jakaś domenę – choć w tym punkcie google sobie zaprzeczają, bo w kolejnych krokach dają nam możliwość zakupu domeny. Zakładam, że chodzi tu o późniejszą weryfikację naszej instytucji.
4. Gdzie znajduje się Twoja instytucja i jaki jest numer telefonu do niej? Wprowadzamy faktyczne dane.
5. Wpisz adres swojej instytucji. Kolejne miejsce na uzupełnienie danych o naszej szkole, bądź fundacji non-profit.
6. Podaj swoje dane kontaktowe. Tutaj podajemy dane osoby która stanie się administratorem systemu G Suite. Proponuję aby upoważnić do tego osobę czującą się na siłach podjąć nowe wyzwanie. (Postaram się tak przygotować kolejne części, aby każda osoba mogła przygotować szkołę do korzystania z G Suite.) Na pewno dobrze jest podać numer kontaktowy w postaci numeru komórkowego, a nie numeru szkoły, na wypadek gdyby osoby ze strony Google chciały się skontaktować, celem weryfikacji i udzielenia pomocy.
7. Czy Twoja instytucja ma domenę? Jak wspomniałem wcześniej tutaj mamy możliwość zakupu domeny – co przeczy wcześniejszej konieczności jej podania.
7.1 – Zakup domeny
… dla przykładu domena spemi.pl jest dostępna i koszt to 7 euro/rok
7.2 – opcja z własną domeną
8. Użyć tej domeny do skonfigurowania konta? W naszym przykładzie test.moznainaczej.edu.pl
9. Jak chcesz się zalogować? Podajemy nazwę Administratora oraz tworzymy hasło do tego konta
10. Google zapyta o to czy chcemy dostawać maile z pomysłami – swoisty newsletter – uważam, że chcemy
11. Pozostaje nam przeczytać zgody i je zaakceptować, bądź przerwać proces
12. Potwierdzamy, że nie jesteśmy maszyną
13. I to wszystko. Utworzyliśmy konto G Suite dla szkoły. Google informuje nas, że uruchomi je na 14 dni – w tym okresie będziemy sprawdzani czy jesteśmy szkołą, bądź fundacją non-profit. Bardzo przyjazne dla użytkownika rozwiązanie – od razu dostajemy pełną funkcjonalność, a na wszelkie formalności mamy 14 dni. Jak wspomniałem dobrze jest wpisać kontakt z telefonem pod którym się obecnie znajdujemy.
14. Kontynuujemy konfigurację poprzez zalogowanie się pod adresem admin.google.com wpisując dane z kroku 9.
Przygotowuję kolejną część w której opiszę co należy zrobić w panelu administracyjnym aby:
- zweryfikować domenę,
- ustawić rekordy dns do współpracy z Gmail’em
- jak zakładać konta Google które pozwolą korzystać z Gmail, Meet, Dysku Google