G Suite – darmowe narzędzie Googla dla szkół do nauczania online

Błażej Kapała
0 komentarz

Wiele szkół korzysta z potężnej ilości narzędzi jakie są dostępne w pakiecie G Suite for Education. W tym artykule dowiesz się więcej o tych narzędziach i jak można je pozyskać. Opisujemy krok po kroku cały proces uzyskania usługi G Suite.

Nie wszyscy słyszeli o G Suite for Education

Docierają do mnie sygnały, że nie wszyscy słyszeli o tym, że mają możliwość korzystania w szkole, a teraz również w nauce online, z całego pakietu darmowych narzędzi Googla do pracy i nauki. Postaram się was przeprowadzić przez cały proces, który pozwoli wam uzyskać to narzędzie dla waszej szkoły.

W skład pakietu G Suite wchodzi między innymi:

  1. nielimitowana poczta gmail
  2. nielimitowana przestrzeń na dysku Google – na dowolne dokumenty w tym na wszelakie materiały jakie można udostępnić w nauce online (filmy, prezentacje, dokumenty, pdf)
  3. Hangouts Meet – program do spotkań wideo – 250 osób może brać udział w takim spotkaniu.
  4. Google Classroom – nauczyciele mogą tworzyć zajęcia, przydzielać projekty, przesyłać komentarze i zarządzać wszystkim w jednym miejscu
  5. programy biurowe: Dokumenty, Arkusze, Prezentacje, Formularze

więcej na stronach Google.

Ile to wszystko kosztuje?

Wszystkie te narzędzia są darmowe:. “Szkoły i organizacje non-profit mają dostęp do Classroom jako usługi podstawowej w ramach G Suite dla Szkół i Uczelni oraz G Suite dla Organizacji Non-Profit (te usługi są bezpłatne)”

Co muszę przygotować aby przystąpić do założenia konta?

Musimy posiadać stronę, a dokładniej domenę, przygotowaną dla tych aplikacji. I tutaj spotkałem się często z problemem, że trzeba wydać pieniądze na domenę. Mamy kilka rozwiązań jak można uzyskać domenę:

  1. Możemy po prostu ją wykupić np linuxcom.pl, domeny.tv
  2. Możemy poprosić urząd gminy, miasta o założenie w swojej domenie subdomeny. Np urząd gminy posiada swoją stronę wspanialagmina.com.pl. Wystarczy aby założyli sabdomenę w postaci: szkolanr5.wspanialagmina.com.pl i przekazali dane tej subdomeny, któa dla szkoły stanie się domeną.
  3. Możemy założyć taka domenę “na osobę fizyczną” w linuxpl.com – domeny z końcówką pl są w promocyjnej cenie “0” złotych
  4. Możemy też zakupić domenę podczas konfigurowania usługi – w dalszej części będzie można zobaczyć, że koszt opłacenia takiej domeny w Google to 7$ na rok (bardzo dobra oferta cenowa)
  5. Można napisać na adres admin@moznainaczej.edu.pl – pomogę 🙂

Dobrze byłoby posiadać podpięty hosting na późniejszą stronę www szkoły – jednak nie jest to konieczne aby uruchomić usługę G Suite. Potrzebujemy mieć tylko dostęp do ustawień rekordów DNS naszej domeny. Bo to właśnie odpowiednio skonfigurowane rekordy DNS w naszej domenie pozwolą nam w pełni korzystać z usług G Suite.

Gdzie mogę zarejestrować szkołę?

Należy wejść na stronę gsuite.google.com/signup/edu/welcome. Przez proces poprowadzi nas prosty przewodnik.

Krok 1 – Zaczynamy

2. Opowiedz nam o swojej instytucji: w moim przypadku jest to szkoła podstawowa

3. Opowiedz więcej o swojej instytucji: należy wpisać stronę – stąd dobrze byłoby mieć już jakaś domenę – choć w tym punkcie google sobie zaprzeczają, bo w kolejnych krokach dają nam możliwość zakupu domeny. Zakładam, że chodzi tu o późniejszą weryfikację naszej instytucji.

4. Gdzie znajduje się Twoja instytucja i jaki jest numer telefonu do niej? Wprowadzamy faktyczne dane.

5. Wpisz adres swojej instytucji. Kolejne miejsce na uzupełnienie danych o naszej szkole, bądź fundacji non-profit.

6. Podaj swoje dane kontaktowe. Tutaj podajemy dane osoby która stanie się administratorem systemu G Suite. Proponuję aby upoważnić do tego osobę czującą się na siłach podjąć nowe wyzwanie. (Postaram się tak przygotować kolejne części, aby każda osoba mogła przygotować szkołę do korzystania z G Suite.) Na pewno dobrze jest podać numer kontaktowy w postaci numeru komórkowego, a nie numeru szkoły, na wypadek gdyby osoby ze strony Google chciały się skontaktować, celem weryfikacji i udzielenia pomocy.

7. Czy Twoja instytucja ma domenę? Jak wspomniałem wcześniej tutaj mamy możliwość zakupu domeny – co przeczy wcześniejszej konieczności jej podania.

7.1 – Zakup domeny

… dla przykładu domena spemi.pl jest dostępna i koszt to 7 euro/rok

7.2 – opcja z własną domeną

8. Użyć tej domeny do skonfigurowania konta? W naszym przykładzie test.moznainaczej.edu.pl

9. Jak chcesz się zalogować? Podajemy nazwę Administratora oraz tworzymy hasło do tego konta

10. Google zapyta o to czy chcemy dostawać maile z pomysłami – swoisty newsletter – uważam, że chcemy

11. Pozostaje nam przeczytać zgody i je zaakceptować, bądź przerwać proces

12. Potwierdzamy, że nie jesteśmy maszyną

13. I to wszystko. Utworzyliśmy konto G Suite dla szkoły. Google informuje nas, że uruchomi je na 14 dni – w tym okresie będziemy sprawdzani czy jesteśmy szkołą, bądź fundacją non-profit. Bardzo przyjazne dla użytkownika rozwiązanie – od razu dostajemy pełną funkcjonalność, a na wszelkie formalności mamy 14 dni. Jak wspomniałem dobrze jest wpisać kontakt z telefonem pod którym się obecnie znajdujemy.

14. Kontynuujemy konfigurację poprzez zalogowanie się pod adresem admin.google.com wpisując dane z kroku 9.

Przygotowuję kolejną część w której opiszę co należy zrobić w panelu administracyjnym aby:

  • zweryfikować domenę, 
  • ustawić rekordy dns do współpracy z Gmail’em
  • jak zakładać konta Google które pozwolą korzystać z Gmail, Meet, Dysku Google

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Dołącz do nas i zobacz, że edukacja może wyglądać inaczej!