G Suite – darmowe narzędzie Googla dla szkół do nauczania online

Błażej Kapała
0 komentarz

Wiele szkół korzysta z potężnej ilości narzędzi jakie są dostępne w pakiecie G Suite for Education. W tym artykule dowiesz się więcej o tych narzędziach i jak można je pozyskać. Opisujemy krok po kroku cały proces uzyskania usługi G Suite.

Nie wszyscy słyszeli o G Suite for Education

Docierają do mnie sygnały, że nie wszyscy słyszeli o tym, że mają możliwość korzystania w szkole, a teraz również w nauce online, z całego pakietu darmowych narzędzi Googla do pracy i nauki. Postaram się was przeprowadzić przez cały proces, który pozwoli wam uzyskać to narzędzie dla waszej szkoły.

W skład pakietu G Suite wchodzi między innymi:

  1. nielimitowana poczta gmail
  2. nielimitowana przestrzeń na dysku Google – na dowolne dokumenty w tym na wszelakie materiały jakie można udostępnić w nauce online (filmy, prezentacje, dokumenty, pdf)
  3. Hangouts Meet – program do spotkań wideo – 250 osób może brać udział w takim spotkaniu.
  4. Google Classroom – nauczyciele mogą tworzyć zajęcia, przydzielać projekty, przesyłać komentarze i zarządzać wszystkim w jednym miejscu
  5. programy biurowe: Dokumenty, Arkusze, Prezentacje, Formularze

więcej na stronach Google.

Ile to wszystko kosztuje?

Wszystkie te narzędzia są darmowe:. “Szkoły i organizacje non-profit mają dostęp do Classroom jako usługi podstawowej w ramach G Suite dla Szkół i Uczelni oraz G Suite dla Organizacji Non-Profit (te usługi są bezpłatne)”

Co muszę przygotować aby przystąpić do założenia konta?

Musimy posiadać stronę, a dokładniej domenę, przygotowaną dla tych aplikacji. I tutaj spotkałem się często z problemem, że trzeba wydać pieniądze na domenę. Mamy kilka rozwiązań jak można uzyskać domenę:

  1. Możemy po prostu ją wykupić np linuxcom.pl, domeny.tv
  2. Możemy poprosić urząd gminy, miasta o założenie w swojej domenie subdomeny. Np urząd gminy posiada swoją stronę wspanialagmina.com.pl. Wystarczy aby założyli sabdomenę w postaci: szkolanr5.wspanialagmina.com.pl i przekazali dane tej subdomeny, któa dla szkoły stanie się domeną.
  3. Możemy założyć taka domenę “na osobę fizyczną” w linuxpl.com – domeny z końcówką pl są w promocyjnej cenie “0” złotych
  4. Możemy też zakupić domenę podczas konfigurowania usługi – w dalszej części będzie można zobaczyć, że koszt opłacenia takiej domeny w Google to 7$ na rok (bardzo dobra oferta cenowa)
  5. Można napisać na adres admin@moznainaczej.edu.pl – pomogę 🙂

Dobrze byłoby posiadać podpięty hosting na późniejszą stronę www szkoły – jednak nie jest to konieczne aby uruchomić usługę G Suite. Potrzebujemy mieć tylko dostęp do ustawień rekordów DNS naszej domeny. Bo to właśnie odpowiednio skonfigurowane rekordy DNS w naszej domenie pozwolą nam w pełni korzystać z usług G Suite.

Gdzie mogę zarejestrować szkołę?

Należy wejść na stronę gsuite.google.com/signup/edu/welcome. Przez proces poprowadzi nas prosty przewodnik.

Krok 1 – Zaczynamy

2. Opowiedz nam o swojej instytucji: w moim przypadku jest to szkoła podstawowa

3. Opowiedz więcej o swojej instytucji: należy wpisać stronę – stąd dobrze byłoby mieć już jakaś domenę – choć w tym punkcie google sobie zaprzeczają, bo w kolejnych krokach dają nam możliwość zakupu domeny. Zakładam, że chodzi tu o późniejszą weryfikację naszej instytucji.

4. Gdzie znajduje się Twoja instytucja i jaki jest numer telefonu do niej? Wprowadzamy faktyczne dane.

5. Wpisz adres swojej instytucji. Kolejne miejsce na uzupełnienie danych o naszej szkole, bądź fundacji non-profit.

6. Podaj swoje dane kontaktowe. Tutaj podajemy dane osoby która stanie się administratorem systemu G Suite. Proponuję aby upoważnić do tego osobę czującą się na siłach podjąć nowe wyzwanie. (Postaram się tak przygotować kolejne części, aby każda osoba mogła przygotować szkołę do korzystania z G Suite.) Na pewno dobrze jest podać numer kontaktowy w postaci numeru komórkowego, a nie numeru szkoły, na wypadek gdyby osoby ze strony Google chciały się skontaktować, celem weryfikacji i udzielenia pomocy.

7. Czy Twoja instytucja ma domenę? Jak wspomniałem wcześniej tutaj mamy możliwość zakupu domeny – co przeczy wcześniejszej konieczności jej podania.

7.1 – Zakup domeny

… dla przykładu domena spemi.pl jest dostępna i koszt to 7 euro/rok

7.2 – opcja z własną domeną

8. Użyć tej domeny do skonfigurowania konta? W naszym przykładzie test.moznainaczej.edu.pl

9. Jak chcesz się zalogować? Podajemy nazwę Administratora oraz tworzymy hasło do tego konta

10. Google zapyta o to czy chcemy dostawać maile z pomysłami – swoisty newsletter – uważam, że chcemy

11. Pozostaje nam przeczytać zgody i je zaakceptować, bądź przerwać proces

12. Potwierdzamy, że nie jesteśmy maszyną

13. I to wszystko. Utworzyliśmy konto G Suite dla szkoły. Google informuje nas, że uruchomi je na 14 dni – w tym okresie będziemy sprawdzani czy jesteśmy szkołą, bądź fundacją non-profit. Bardzo przyjazne dla użytkownika rozwiązanie – od razu dostajemy pełną funkcjonalność, a na wszelkie formalności mamy 14 dni. Jak wspomniałem dobrze jest wpisać kontakt z telefonem pod którym się obecnie znajdujemy.

14. Kontynuujemy konfigurację poprzez zalogowanie się pod adresem admin.google.com wpisując dane z kroku 9.

Przygotowuję kolejną część w której opiszę co należy zrobić w panelu administracyjnym aby:

  • zweryfikować domenę, 
  • ustawić rekordy dns do współpracy z Gmail’em
  • jak zakładać konta Google które pozwolą korzystać z Gmail, Meet, Dysku Google

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!