Europejski indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) to narzędzie Komisji Europejskiej służące monitorowaniu postępów państw członkowskich w zakresie cyfryzacji. Publikowane od 2014 roku raporty zawierają profile krajów i wskazują obszary wymagające priorytetowych działań w czterech kategoriach: kapitał ludzki, łączność, integracja technologii cyfrowych oraz cyfrowe usługi publiczne.
W raporcie DESI 2022 Polska zajmuje 24 miejsce na 27 krajów członkowskich, co nie jest wynikiem zadowalającym. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że w latach 2017 – 2022 wzrost wskaźników w Polsce był nieco wyższy niż średnia europejska, co sugeruje, że Polska goni kraje lepiej rozwinięte cyfrowo.
Zaskakująco niskie wyniki zostały osiągnięte przez Polskę w zakresie kapitału ludzkiego. Zaledwie 43% osób badanych w wieku od 16 do 74 lat deklaruje co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, a 57% co najmniej podstawowe umiejętności tworzenia treści cyfrowych. Średnia unijna to odpowiednio 54% i 66%. W Polsce jest też nieco mniejszy odsetek specjalistów w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) wśród wszystkich pracujących, niż wynosi średnia europejska(3,5% w Polsce, 4,5% w UE). Podobnie mniej jest absolwentów kierunków teleinformatycznych, a niedobór specjalistów może przekładać się na mniejszą absorpcję technologii cyfrowych przez przedsiębiorstwa. Według raportu jedynie 18% przedsiębiorstw zapewnia szkolenia z ICT, 19% przedsiębiorstw korzysta z rozwiązań w chmurze, a 32% angażuje się w elektroniczną wymianę informacji.
– Niskie umiejętności cyfrowe to między innymi efekt zaniedbań w obszarze edukacji. Szkoły są wprawdzie coraz lepiej wyposażone, zwłaszcza jeśli samodzielnie wyszukują źródła dofinansowania, ale sam sprzęt nie wystarczy – potrzebne są szkolenia dla nauczycieli. Za szybkimi zmianami społecznymi nie nadąża też podstawa programowa. – wyjaśnia Ewa Przybysz-Gardyza z Fundacji Szkołą z Klasą.
Podejmowane są jednak działania mające na celu poprawę tego stanu. Raport DESI wymienia między innymi Ogólnopolską Sieć Edukacyjną (OSE) zapewniającą bezpłatny szybki i bezpieczny internet dla szkół oraz programy takie jak Zdalna Szkoła i Zdalna Szkoła+, w których gminy mogą ubiegać się o granty na dofinansowanie zakupu niezbędnego sprzętu do nauki zdalnej dla szkół i uczniów. We współpracy z organizacjami pozarządowymi powstały takie projekty jak Lekcja:Enter – program proponujący szkolenia dla nauczycieli w zakresie prowadzenia zajęć zdalnych.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że pandemia wpłynęła na przyspieszenie istniejących już trendów w kierunku pracy zdalnej, sprzedaży on-line, automatyzacji i mobilności zawodowej. Jednak to edukacja (znowu!) jest jednym z najważniejszych obszarów, w których te zmiany w kierunku cyfrowego świata muszą mieć odzwierciedlenie.
Źródło: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi
data dostępu: 10.09.2022 r.
1 komentarz
Lekcja:Enter jest projektem przygotowującym nauczycieli do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem nowych technologii i aktywizujących metod nauczania (również w czasie edukacji zdalnej), nie do prowadzenia zajęć zdalnych.