e:Debata – Jak przekazać ducha sztuki?

0 komentarz

Zapraszamy do wysłuchania i obejrzenia debaty o przekazywaniu ducha sztuki. Nasi rozmówcy reprezentują różne obszary zainteresowań z zakresu sztuki: od historii, przez grafikę, malarstwo  po architekturę i mają różnorodne doświadczenia związane z jej nauczaniem: od zajęć dla dzieci, przez pracę z młodzieżą w szkole, po doświadczenia akademickie. 

W czasie rozmowy podjęliśmy próbę zmierzenia się z zagadnieniem wspomnianego “ducha sztuki”. Określenia czy jest to zjawisko bardziej z obszaru emocji, czy samej wiedzy? Odnieśliśmy się do naszych osobistych doświadczeń w  kontekście pierwszych kontaktów ze sztuką. Zastanawialiśmy się, co zdecydowało o zachwyceniu się, “polubieniu”, zaistnieniu sztuki w  naszym życiu. 

Dyskusja koncentrowała się na roli własnej twórczości, kopiowania, zwiedzania muzeów i zetknięcia się z oryginałami wielkich dzieł. Każde z tych działań ma wielki sens. Kopiowanie pozwala na kontynuowanie szkoły mistrzów, wczesne oswajanie z obrazami, rzeźbą, czy muzyką, pomaga w traktowaniu ich jako stałego elementu naszej kultury i cywilizacji. Jednak dopiero samodzielne próby twórcze: rysunkowe, malarskie, muzyczne czy rzeźbiarskie, pomagają nam i naszym dzieciom rozumieć co ważnego (jakie pragnienia, jaki trud) jest zwarte w pracy każdego z oglądanych lub słuchanych artystów.

Ten autorski element, jest jednym z kluczowych narzędzi do wprowadzania nas i naszych dzieci w “ducha sztuki”. Często codzienne rysowanie ołówkiem w szkicowniku, granie na instrumencie, przenoszenie tego co widzimy na przestrzeń dwóch wymiarów, może stać się niezwykle inspirującą furtką do polubienia siebie i sztuki – właśnie w tej kolejności.

W debacie prowadzonej przez Marcina Sawickiego, udział wzięli:

  • Krystyna Kubalska-Sulkiewicz, historyk sztuki. Po studiach pracowała w Państwowym Wydawnictwie Naukowym jako redaktor działu sztuki Encyklopedii, potem jako kierownik Redakcji Sztuki (naukowe książki o sztuce). Od 1993 roku uczy historii sztuki w 21 Społecznym Liceum im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie, gdzie do 2017 roku była wicedyrektorem.
  • Katarzyna Mickiewicz, dyplom ASP na Wydziale Grafiki w Warszawie 1994, zawodowy grafik projektant, instruktor warsztatów artystycznych dla dzieci i młodzieży, twórca autorskiego programu zajęć edukacyjnych.
  • Mirosław Orzechowski, jest architektem, który obok projektowania i nauczania studentów zawodu architekta, również czasami rysuje i maluje.

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!