Zapraszamy do wysłuchania i obejrzenia debaty o przekazywaniu ducha sztuki. Nasi rozmówcy reprezentują różne obszary zainteresowań z zakresu sztuki: od historii, przez grafikę, malarstwo po architekturę i mają różnorodne doświadczenia związane z jej nauczaniem: od zajęć dla dzieci, przez pracę z młodzieżą w szkole, po doświadczenia akademickie.
W czasie rozmowy podjęliśmy próbę zmierzenia się z zagadnieniem wspomnianego “ducha sztuki”. Określenia czy jest to zjawisko bardziej z obszaru emocji, czy samej wiedzy? Odnieśliśmy się do naszych osobistych doświadczeń w kontekście pierwszych kontaktów ze sztuką. Zastanawialiśmy się, co zdecydowało o zachwyceniu się, “polubieniu”, zaistnieniu sztuki w naszym życiu.
Dyskusja koncentrowała się na roli własnej twórczości, kopiowania, zwiedzania muzeów i zetknięcia się z oryginałami wielkich dzieł. Każde z tych działań ma wielki sens. Kopiowanie pozwala na kontynuowanie szkoły mistrzów, wczesne oswajanie z obrazami, rzeźbą, czy muzyką, pomaga w traktowaniu ich jako stałego elementu naszej kultury i cywilizacji. Jednak dopiero samodzielne próby twórcze: rysunkowe, malarskie, muzyczne czy rzeźbiarskie, pomagają nam i naszym dzieciom rozumieć co ważnego (jakie pragnienia, jaki trud) jest zwarte w pracy każdego z oglądanych lub słuchanych artystów.
Ten autorski element, jest jednym z kluczowych narzędzi do wprowadzania nas i naszych dzieci w “ducha sztuki”. Często codzienne rysowanie ołówkiem w szkicowniku, granie na instrumencie, przenoszenie tego co widzimy na przestrzeń dwóch wymiarów, może stać się niezwykle inspirującą furtką do polubienia siebie i sztuki – właśnie w tej kolejności.
W debacie prowadzonej przez Marcina Sawickiego, udział wzięli:
- Krystyna Kubalska-Sulkiewicz, historyk sztuki. Po studiach pracowała w Państwowym Wydawnictwie Naukowym jako redaktor działu sztuki Encyklopedii, potem jako kierownik Redakcji Sztuki (naukowe książki o sztuce). Od 1993 roku uczy historii sztuki w 21 Społecznym Liceum im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie, gdzie do 2017 roku była wicedyrektorem.
- Katarzyna Mickiewicz, dyplom ASP na Wydziale Grafiki w Warszawie 1994, zawodowy grafik projektant, instruktor warsztatów artystycznych dla dzieci i młodzieży, twórca autorskiego programu zajęć edukacyjnych.
- Mirosław Orzechowski, jest architektem, który obok projektowania i nauczania studentów zawodu architekta, również czasami rysuje i maluje.