NOWA ORGANIZACJA TYGODNIA SZKOLNEGO W HADZE

Maria Drozdowicz
1 komentarz

O zbyt małej liczbie nauczycieli i personelu szkolnego w stosunku do wzrastającej liczby uczniów i ich potrzeb, niderlandzkie instytucje edukacyjne alarmują już od dekady. W tym roku szkolnym postępujące braki kadrowe doprowadziły do sytuacji, w której część szkół w Hadze skróciło tydzień nauki w budynku szkolnym.

Klasy szósta, siódma i ósma niektórych szkół podstawowych w Hadze nowy rok zaczną w systemie czterodniowej nauki w szkole oraz dnia nauki w domu. Instytucje oświatowe dopuszczają możliwość skrócenia tygodnia pracy stacjonarnej; obowiązek szkolny zostanie spełniony dzięki lekcjom zadawanym do samodzielnego przerabiania. Takie rozwiązanie, oparte na doświadczeniu pandemicznym, będzie w wielu przypadkach stanowiło utrudnienie dla rodziców, którzy nie będą mogli pozwolić sobie na pozostanie w domu z dzieckiem czy pracę zdalną. Szkoły zobowiązały się pomóc przy organizacji opieki dla dzieci, które w niestacjonarnym dniu będą jej potrzebować. 

Jak podaje „De Telegraaf”, problem stanowi nie tylko brak ludzi chętnych do pracy w zawodzie, ale również niepełny wymiar godzin, na jaki decyduje się część nauczycieli. Dotychczas nie zostały wprowadzone wystarczające uatrakcyjnienia ofert wynagrodzenia dla osób decydujących się na pełen czas pracy. 15% wakatów nauczycielskich w Hadze pozostaje niezapełnionych, a nie jest to jedynie lokalny problem. Z brakami kadrowymi zmagają się także inne duże miasta w Niderlandach, takie jak Amsterdam i Rotterdam.

W potoku informacji dochodzących z Niderlandów, dotyczących wielu wymiarów szkolnego kryzysu, trudno znaleźć wzmiankę dotyczącą wpływu sytuacji na samych uczniów. Nie zostały podane pomysły na organizację dnia niestacjonarnego ani metody, z których mogą korzystać nauczyciele, by dzień ten zaplanować. Dzień nauki samodzielnej wydaje się świetną okazją do wdrażania umiejętności organizacji własnej pracy, ćwiczenia motywacji i wewnątrz sterowności, wreszcie pracy warsztatowej i projektowej. Jak mówi Harm van Gerven, rzecznik haskiej organizacji kuratoryjnej, szkoły, czerpiąc z doświadczeń pandemii, wciąż poszukują kreatywnych rozwiązań na poradzenie sobie w nowych realiach.

Źródła: www.telegraaf.nl, rtlnieuws.nl, dutchnews.nl; dostęp: 27.08.2022.

Może Cię zainteresować:

1 komentarz

Cztery dni w klasie  - e:mi 26 października 2022 - 22:33

[…] […]

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!