NOWA ORGANIZACJA TYGODNIA SZKOLNEGO W HADZE

Maria Drozdowicz
0 komentarz

O zbyt małej liczbie nauczycieli i personelu szkolnego w stosunku do wzrastającej liczby uczniów i ich potrzeb, niderlandzkie instytucje edukacyjne alarmują już od dekady. W tym roku szkolnym postępujące braki kadrowe doprowadziły do sytuacji, w której część szkół w Hadze skróciło tydzień nauki w budynku szkolnym.

Klasy szósta, siódma i ósma niektórych szkół podstawowych w Hadze nowy rok zaczną w systemie czterodniowej nauki w szkole oraz dnia nauki w domu. Instytucje oświatowe dopuszczają możliwość skrócenia tygodnia pracy stacjonarnej; obowiązek szkolny zostanie spełniony dzięki lekcjom zadawanym do samodzielnego przerabiania. Takie rozwiązanie, oparte na doświadczeniu pandemicznym, będzie w wielu przypadkach stanowiło utrudnienie dla rodziców, którzy nie będą mogli pozwolić sobie na pozostanie w domu z dzieckiem czy pracę zdalną. Szkoły zobowiązały się pomóc przy organizacji opieki dla dzieci, które w niestacjonarnym dniu będą jej potrzebować. 

Jak podaje „De Telegraaf”, problem stanowi nie tylko brak ludzi chętnych do pracy w zawodzie, ale również niepełny wymiar godzin, na jaki decyduje się część nauczycieli. Dotychczas nie zostały wprowadzone wystarczające uatrakcyjnienia ofert wynagrodzenia dla osób decydujących się na pełen czas pracy. 15% wakatów nauczycielskich w Hadze pozostaje niezapełnionych, a nie jest to jedynie lokalny problem. Z brakami kadrowymi zmagają się także inne duże miasta w Niderlandach, takie jak Amsterdam i Rotterdam.

W potoku informacji dochodzących z Niderlandów, dotyczących wielu wymiarów szkolnego kryzysu, trudno znaleźć wzmiankę dotyczącą wpływu sytuacji na samych uczniów. Nie zostały podane pomysły na organizację dnia niestacjonarnego ani metody, z których mogą korzystać nauczyciele, by dzień ten zaplanować. Dzień nauki samodzielnej wydaje się świetną okazją do wdrażania umiejętności organizacji własnej pracy, ćwiczenia motywacji i wewnątrz sterowności, wreszcie pracy warsztatowej i projektowej. Jak mówi Harm van Gerven, rzecznik haskiej organizacji kuratoryjnej, szkoły, czerpiąc z doświadczeń pandemii, wciąż poszukują kreatywnych rozwiązań na poradzenie sobie w nowych realiach.

Źródła: www.telegraaf.nl, rtlnieuws.nl, dutchnews.nl; dostęp: 27.08.2022.

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności