Cztery dni w klasie 

Anna Godziszewska
0 komentarz

Problemy z zatrudnieniem nauczycieli i personelu szkolnego skłoniły część szkół w Niderlandach do skrócenia nauki w budynku szkoły do czterech dni w tygodniu. Pisaliśmy o tym tutaj.

Okazuje się jednak, że jest to rozwiązanie, które funkcjonuje i zyskuje na popularności również w Stanach Zjednoczonych.

Do 2019 roku ponad 1600 szkół w 24 stanach pracowało w systemie czterodniowym, szacuje się, że po pandemii takich szkół jest jeszcze więcej. Nie jest to nowy pomysł. Pierwsze eksperymenty ze skróceniem tygodnia pracy pojawiały się już w latach 30. XX wieku. Najczęściej są to niewielkie szkoły na terenach wiejskich, na przedmieściach lub w małych miasteczkach, głównie na zachód od Mississippi.

Przyczyny wprowadzania krótszego tygodnia to przede wszystkim poszukiwanie oszczędności, próby poprawienia frekwencji wśród uczniów oraz sposób na przyciągnięcie nauczycieli. W badaniu przeprowadzonym przez RAND Corporation w 2021 roku wykazano, że w okręgach, w których wprowadzono czterodniowy tydzień nauki zarówno uczniowie, jak i rodzice są zadowoleni z tego rozwiązania (odpowiednio 85% i 69% badanych). Uczniowie mają w ciągu tygodnia kilka godzin więcej czasu wolnego, a także dłużej śpią (choć to dotyczy tylko uczniów szkół podstawowych). Szkoły odnotowują oszczędności, choć przeciętnie nie przekraczają one 3% budżetu szkoły, a nauczyciele traktują dzień bez zajęć stacjonarnych jako dodatkowy bonus w pracy.

Mimo deklaracji dyrekcji szkół nie zaobserwowano jednak istotnych zmian we frekwencji. Również średnie osiągnięcia uczniów uczących się cztery dni w tygodniu nie przyrastały tak szybko jak ich rówieśników ze szkół pracujących przez 5 dni. Wyniki z różnych przedmiotów, w różnych grupach wiekowych i na różnych terenach różniły się jednak między sobą, nie można więc jednoznacznie stwierdzić, że uczniowie spędzający mniej dni w szkole osiągali gorsze wyniki.

Wiele zależy od tego, jak ułożony jest plan szkoły – zwykle uczniowie, żeby mieć, wolny poniedziałek lub piątek uczą się ok. 90 minut dłużej w pozostałe dni. Ważne również jest to, na co poświęcony jest dzień wolny. W szkołach średnich dzień ten może być przeznaczony na praktyki, wolontariat lub pracę zarobkową. Niektóre szkoły proponują dodatkowe zajęcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub warsztaty dotyczące zdrowia psychicznego. W innych szkołach  nauczyciele mają  w tym dniu dwugodzinne dyżury na Zoomie dla uczniów, którzy chcieliby skorzystać z konsultacji, przygotowują lekcje, spotkania grona pedagogicznego lub spotkania z rodzicami.

Elastyczne rozwiązania wydają się być przyszłością edukacji. Krótszy tydzień nauki szkolnej to jedna z opcji. 

Źródła:

teachstarter.com/whats-the-deal-with-the-4-day-school-week-2-2/, kqed.org/what-the-research-says-about-4-day-school-weeks, rand.org/research_reports,

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!