Cztery dni w klasie 

Anna Godziszewska
0 komentarz

Problemy z zatrudnieniem nauczycieli i personelu szkolnego skłoniły część szkół w Niderlandach do skrócenia nauki w budynku szkoły do czterech dni w tygodniu. Pisaliśmy o tym tutaj.

Okazuje się jednak, że jest to rozwiązanie, które funkcjonuje i zyskuje na popularności również w Stanach Zjednoczonych.

Do 2019 roku ponad 1600 szkół w 24 stanach pracowało w systemie czterodniowym, szacuje się, że po pandemii takich szkół jest jeszcze więcej. Nie jest to nowy pomysł. Pierwsze eksperymenty ze skróceniem tygodnia pracy pojawiały się już w latach 30. XX wieku. Najczęściej są to niewielkie szkoły na terenach wiejskich, na przedmieściach lub w małych miasteczkach, głównie na zachód od Mississippi.

Przyczyny wprowadzania krótszego tygodnia to przede wszystkim poszukiwanie oszczędności, próby poprawienia frekwencji wśród uczniów oraz sposób na przyciągnięcie nauczycieli. W badaniu przeprowadzonym przez RAND Corporation w 2021 roku wykazano, że w okręgach, w których wprowadzono czterodniowy tydzień nauki zarówno uczniowie, jak i rodzice są zadowoleni z tego rozwiązania (odpowiednio 85% i 69% badanych). Uczniowie mają w ciągu tygodnia kilka godzin więcej czasu wolnego, a także dłużej śpią (choć to dotyczy tylko uczniów szkół podstawowych). Szkoły odnotowują oszczędności, choć przeciętnie nie przekraczają one 3% budżetu szkoły, a nauczyciele traktują dzień bez zajęć stacjonarnych jako dodatkowy bonus w pracy.

Mimo deklaracji dyrekcji szkół nie zaobserwowano jednak istotnych zmian we frekwencji. Również średnie osiągnięcia uczniów uczących się cztery dni w tygodniu nie przyrastały tak szybko jak ich rówieśników ze szkół pracujących przez 5 dni. Wyniki z różnych przedmiotów, w różnych grupach wiekowych i na różnych terenach różniły się jednak między sobą, nie można więc jednoznacznie stwierdzić, że uczniowie spędzający mniej dni w szkole osiągali gorsze wyniki.

Wiele zależy od tego, jak ułożony jest plan szkoły – zwykle uczniowie, żeby mieć, wolny poniedziałek lub piątek uczą się ok. 90 minut dłużej w pozostałe dni. Ważne również jest to, na co poświęcony jest dzień wolny. W szkołach średnich dzień ten może być przeznaczony na praktyki, wolontariat lub pracę zarobkową. Niektóre szkoły proponują dodatkowe zajęcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub warsztaty dotyczące zdrowia psychicznego. W innych szkołach  nauczyciele mają  w tym dniu dwugodzinne dyżury na Zoomie dla uczniów, którzy chcieliby skorzystać z konsultacji, przygotowują lekcje, spotkania grona pedagogicznego lub spotkania z rodzicami.

Elastyczne rozwiązania wydają się być przyszłością edukacji. Krótszy tydzień nauki szkolnej to jedna z opcji. 

Źródła:

teachstarter.com/whats-the-deal-with-the-4-day-school-week-2-2/, kqed.org/what-the-research-says-about-4-day-school-weeks, rand.org/research_reports,

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności

webinar

Nauczyciel

w metodzie Montessori

Bezpłatny webinar, w trakcie którego dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć będąc nauczycielem Montessori!