Problemy koncentracji coraz częściej dotykają uczniów. Przyswajalność materiału i wydajność ich pracy spada, a – co za tym idzie – lekcje stacjonarne czy zdalne tracą sens. Traumatyczne warunki izolacji, ciągła niepewność oraz fizyczny i emocjonalny dystans w ciągu ostatniego roku dotykają wszystkich, ale dzieci i młodzież doświadczają tych skutków w szczególnie znaczącym stopniu, ponieważ wciąż się rozwijają. Wysoki poziom stresu może wyczerpać ich układ nerwowy, przez co młodzi znajdują się w stale podwyższonym stanie lęku. Utrudnia to przyswajanie nowej wiedzy i dzielenie się nią. Istnieją jednak metody, które pomagają dzieciom i młodzieży szkolnej te trudności przezwyciężyć. Oto kilka z nich.
- Żabie oddechy
Uczniowie stają w rozkroku, kucają i opuszkami palców rąk dotykają podłogi. Biorą wdech, gdy stoją i wydech, kiedy kucają. Powtarzają ćwiczenie 20 razy. Ćwiczenie to dodaje energii i wzmacnia układ nerwowy.
- Kwitnące kwiaty
Uczniowie trzymają obie dłonie złączone opuszkami palców. Rozpoczynają od otwarcia kciuków, wykonując głęboki wdech, a następnie wydech; to samo z palcami wskazującymi, środkowymi i serdecznymi. Kiedy przychodzi kolej na palce małe, rozsuwają ręce i biorą największy oddech – cały kwiat rozkwita.
Przy otwieraniu kolejnych palców uczniowie mogą wypowiadać zdanie, na przykład „Jestem spokojny” lub „Jestem gotowy”
- Równoważenie talerza
Uczniowie kładą na głowę lekki przedmiot, na przykład papierowy talerz lub książkę. Starają się utrzymać przedmiot na głowie: mogą stać na jednej nodze, kucać, chodzić lub pochylać się do przodu sprawdzając, jak nisko są w stanie się pochylić i nadal trzymać przedmiot na głowie. Warto zachęcać uczniów do wymyślania własnych pozycji.
- Poszukiwanie wizji
Uczniowie skupiają się przez 30 sekund na jednym konkretnym przedmiocie w pokoju lub w otoczeniu. Po upływie czasu uczniowie poszerzają stopniowo swoje spojrzenie na resztę otoczenia. Ćwiczenie to powoduje spadek tętna, częstość oddechów i ciśnienia krwi.
- Przedmiot-niespodzianka
Nauczyciel pokazuje uczniom na ekranie przedmiot ukryty w ręczniku. Uczniowie mogą zobaczyć tylko część przedmiotu. Przy każdym głębokim wdechu nauczyciel odkrywa kawałek przedmiotu. Po kilku głębokich oddechach uczniowie mogą rozpocząć zgadywanie – w przypadku lekcji zdalnych wpisując propozycje na czacie. Przedmiot może być powiązany z tematem lekcji.
Wyżej opisane ćwiczenia mają na celu pomóc uczniom w skupieniu się na nauce – przyswajaniu wiedzy, dzieleniu się nią i szukaniu powiązań między nowo poznanymi zagadnieniami, ale także w odzyskaniu spokoju. Proponowane praktyki pogłębiają świadomość i jednocześnie promują dobre samopoczucie emocjonalne, społeczne i poznawcze uczniów. Kiedy uczniowie są w stanie osiągnąć spokój, mogą jasno myśleć, rozwiązywać problemy i w większym stopniu przyswajać to, czego się uczą. Aby pomóc im znaleźć ten spokój, warto podjąć praktyki skupionej uwagi – głębokie oddechy, dźwięki, wizualizacje czy ruch to tylko niektóre z nich.
Źródło: edutopia.org