Skup się, czyli jak pomóc młodym uważać na lekcji i przyswajać wiedzę

Wiktoria Korzecka
0 komentarz

Problemy koncentracji coraz częściej dotykają uczniów. Przyswajalność materiału i wydajność ich pracy spada, a – co za tym idzie – lekcje stacjonarne czy zdalne tracą sens. Traumatyczne warunki izolacji, ciągła niepewność oraz fizyczny i emocjonalny dystans w ciągu ostatniego roku dotykają wszystkich, ale dzieci i młodzież doświadczają tych skutków w szczególnie znaczącym stopniu, ponieważ wciąż się rozwijają. Wysoki poziom stresu może wyczerpać ich układ nerwowy, przez co młodzi znajdują się w stale podwyższonym stanie lęku. Utrudnia to przyswajanie nowej wiedzy i dzielenie się nią. Istnieją jednak metody, które pomagają dzieciom i młodzieży szkolnej te trudności przezwyciężyć. Oto kilka z nich.

  1.  Żabie oddechy

Uczniowie stają w rozkroku, kucają i opuszkami palców rąk dotykają podłogi. Biorą wdech, gdy stoją i wydech, kiedy kucają. Powtarzają ćwiczenie 20 razy. Ćwiczenie to dodaje energii i wzmacnia układ nerwowy.

  1. Kwitnące kwiaty

Uczniowie trzymają obie dłonie złączone opuszkami palców. Rozpoczynają od otwarcia kciuków, wykonując głęboki wdech, a następnie wydech; to samo z palcami wskazującymi, środkowymi i serdecznymi. Kiedy przychodzi kolej na palce małe, rozsuwają ręce i biorą największy oddech – cały kwiat rozkwita.

Przy otwieraniu kolejnych palców uczniowie mogą wypowiadać zdanie, na przykład „Jestem spokojny” lub „Jestem gotowy”

  1. Równoważenie talerza

Uczniowie kładą na głowę lekki przedmiot, na przykład papierowy talerz lub książkę. Starają się utrzymać przedmiot na głowie: mogą stać na jednej nodze, kucać, chodzić lub pochylać się do przodu sprawdzając, jak nisko są w stanie się pochylić i nadal trzymać przedmiot na głowie. Warto zachęcać uczniów do wymyślania własnych pozycji. 

  1. Poszukiwanie wizji

Uczniowie skupiają się przez 30 sekund na jednym konkretnym przedmiocie w pokoju lub w otoczeniu. Po upływie czasu uczniowie poszerzają stopniowo swoje spojrzenie na resztę otoczenia. Ćwiczenie to powoduje spadek tętna, częstość oddechów i ciśnienia krwi.

  1. Przedmiot-niespodzianka

Nauczyciel pokazuje uczniom na ekranie przedmiot ukryty w ręczniku. Uczniowie mogą zobaczyć tylko część przedmiotu. Przy każdym głębokim wdechu nauczyciel odkrywa kawałek przedmiotu. Po kilku głębokich oddechach uczniowie mogą rozpocząć zgadywanie – w przypadku lekcji zdalnych wpisując propozycje na czacie. Przedmiot może być powiązany z tematem lekcji.

Wyżej opisane ćwiczenia mają na celu pomóc uczniom w skupieniu się na nauce – przyswajaniu wiedzy, dzieleniu się nią i szukaniu powiązań między nowo poznanymi zagadnieniami, ale także w odzyskaniu spokoju. Proponowane praktyki pogłębiają świadomość i jednocześnie promują dobre samopoczucie emocjonalne, społeczne i poznawcze uczniów. Kiedy uczniowie są w stanie osiągnąć spokój, mogą jasno myśleć, rozwiązywać problemy i w większym stopniu przyswajać to, czego się uczą. Aby pomóc im znaleźć ten spokój, warto podjąć praktyki skupionej uwagi – głębokie oddechy, dźwięki, wizualizacje czy ruch to tylko niektóre z nich. 

Źródło: edutopia.org

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności