Sukces Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Minister Przemysław Czarnek deklaruje wprowadzenie do szkół edukacji klimatycznej

Wiktoria Korzecka
1 komentarz

Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, w trakcie rozmów z grupą aktywistek i aktywistów z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego, złożył obiecującą deklarację: edukacja klimatyczna w szkołach od 2023 roku. Spotkanie odbyło się 17.06.2021 r., a udział w nim wziął nie tylko minister, ale też posłanka Jadwiga Emilewicz oraz przedstawiciele UN Global Compact Network Poland. Minister edukacji przekonywał, że jest gotów rozpocząć kolejne rozmowy oraz opracowanie reformy oświaty w zakresie edukacji klimatycznej tak, aby pojawiła się ona w polskich szkołach w 2023 roku. Zgodnie z jego obietnicami, spotkanie z aktywistami MSK nie będzie jedyną taką okazją.

MSK walczy o edukację klimatyczną w placówkach oświatowych już od kilku lat. Młodzież argumentuje swoje stanowisko tym, że wiedza o klimacie powinna być wiedzą powszechną i dostępną dla każdego, niezależnie od wieku, płci czy statusu społecznego. W związku z powyższym aktywiści proponują zmiany w zakresie programów nauczania biologii, geografii, chemii, fizyki, wiedzy o społeczeństwie, historii, języka polskiego oraz podstaw przedsiębiorczości. Według MSK to właśnie szkoła powinna kształtować odpowiednie postawy wśród uczniów, zachęcać do aktywnego zaangażowania się w tematy społeczne i budować poczucie wspólnej odpowiedzialności za społeczeństwo, przyrodę i przyszłość kolejnych pokoleń. Aktywiści punktują również, że zmienić powinno się samo funkcjonowanie szkół, aby stały się przykładem zrównoważonego wykorzystania zasobów i osiągnęły neutralność klimatyczną najpóźniej do 2030 roku.

Zdaniem młodzieży, edukację związaną z kryzysem klimatycznym i bioróżnorodnością należy prowadzić w oparciu o najlepszą, dostępną wiedzę naukową, a zagadnienia z tym związane powinny być obecne w programach wielu przedmiotów szkolnych, ukazując złożoność etyczną, naukową i społeczną wyzwania. Stąd postulat przeszkolenia nauczycieli, tak aby dysponowali zweryfikowaną i rzetelną wiedzą, umożliwiającą prowadzenie takich lekcji. Aktywiści wskazują również na problem depresji klimatycznej. Jak tłumaczą, jest on coraz bardziej powszechny, a wynika z głębokiego niepokoju o swoją przyszłość już uświadomionej młodzieży.

Szef resortu, Przemysław Czarnek, zgodził się, że edukacja klimatyczna powinna zostać wprowadzona na szerszą skalę i ukazywać różne spojrzenia na problem i  jego złożoność oraz  wskazywać  wiele możliwych rozwiązań. 

Źródło: klimat.rp.pl

Może Cię zainteresować:

1 komentarz

Emilia 2 lipca 2023 - 23:40

Widzę że ideologia przedostała się i do portalu emi … szkoda

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!