Sukces Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Minister Przemysław Czarnek deklaruje wprowadzenie do szkół edukacji klimatycznej

Wiktoria Korzecka
0 komentarz

Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, w trakcie rozmów z grupą aktywistek i aktywistów z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego, złożył obiecującą deklarację: edukacja klimatyczna w szkołach od 2023 roku. Spotkanie odbyło się 17.06.2021 r., a udział w nim wziął nie tylko minister, ale też posłanka Jadwiga Emilewicz oraz przedstawiciele UN Global Compact Network Poland. Minister edukacji przekonywał, że jest gotów rozpocząć kolejne rozmowy oraz opracowanie reformy oświaty w zakresie edukacji klimatycznej tak, aby pojawiła się ona w polskich szkołach w 2023 roku. Zgodnie z jego obietnicami, spotkanie z aktywistami MSK nie będzie jedyną taką okazją.

MSK walczy o edukację klimatyczną w placówkach oświatowych już od kilku lat. Młodzież argumentuje swoje stanowisko tym, że wiedza o klimacie powinna być wiedzą powszechną i dostępną dla każdego, niezależnie od wieku, płci czy statusu społecznego. W związku z powyższym aktywiści proponują zmiany w zakresie programów nauczania biologii, geografii, chemii, fizyki, wiedzy o społeczeństwie, historii, języka polskiego oraz podstaw przedsiębiorczości. Według MSK to właśnie szkoła powinna kształtować odpowiednie postawy wśród uczniów, zachęcać do aktywnego zaangażowania się w tematy społeczne i budować poczucie wspólnej odpowiedzialności za społeczeństwo, przyrodę i przyszłość kolejnych pokoleń. Aktywiści punktują również, że zmienić powinno się samo funkcjonowanie szkół, aby stały się przykładem zrównoważonego wykorzystania zasobów i osiągnęły neutralność klimatyczną najpóźniej do 2030 roku.

Zdaniem młodzieży, edukację związaną z kryzysem klimatycznym i bioróżnorodnością należy prowadzić w oparciu o najlepszą, dostępną wiedzę naukową, a zagadnienia z tym związane powinny być obecne w programach wielu przedmiotów szkolnych, ukazując złożoność etyczną, naukową i społeczną wyzwania. Stąd postulat przeszkolenia nauczycieli, tak aby dysponowali zweryfikowaną i rzetelną wiedzą, umożliwiającą prowadzenie takich lekcji. Aktywiści wskazują również na problem depresji klimatycznej. Jak tłumaczą, jest on coraz bardziej powszechny, a wynika z głębokiego niepokoju o swoją przyszłość już uświadomionej młodzieży.

Szef resortu, Przemysław Czarnek, zgodził się, że edukacja klimatyczna powinna zostać wprowadzona na szerszą skalę i ukazywać różne spojrzenia na problem i  jego złożoność oraz  wskazywać  wiele możliwych rozwiązań. 

Źródło: klimat.rp.pl

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Dołącz do nas i zobacz, że edukacja może wyglądać inaczej!