W zdrowym ciele zdrowy mózg. Recenzja

Żyjemy w czasach niezwykłego zainteresowania naszym ciałem. Bardzo dbamy o dietę, sposób codziennego funkcjonowania, podejmujemy dyskusję i refleksję nad stylem życia. Coraz więcej wiemy i rozumiemy jak działa nasz organizm. Odkrywamy nowe zjawiska i zależności, często odnajdując bardzo bliskie konotacje z naszymi przodkami sprzed kilku tysięcy lat. Jednym z najbardziej opisywanych i badanych narządów naszego ciała stał się mózg. 

Większość z nas marzy o sprawnym, jasnym umyśle. Martwimy się jak rozwijać go u naszych dzieci, pracujemy nad tym, aby dobrze funkcjonował do końca naszego życia. Tak jak o ćwiczeniach dla ciała, mówi się wiele o treningu dla mózgu. Wpisując do wyszukiwarki internetowej hasło “trening mózgu” otrzymujemy prawie cztery miliony wyników. Dziesiątki kursów, platform, książek zachęcają nas do pracy nad zachowaniem i rozwijaniem aktywności tego organu. A przecież tak niewiele trzeba. Tak twierdzi dr Anders Hansen w książce W zdrowym ciele zdrowy mózg.

Autor ma wyższe wykształcenie medyczne i ekonomiczne, jest psychiatrą, pisze książki i artykuły, jako ekspert  jeździ po świecie z wykładami. W swojej książce, na podstawie badań i przeprowadzonych eksperymentów, stawia tezę, że jeżeli chcesz mieć sprawny mózg, wystarczy ruch i odpowiednie postępowanie ze swoim ciałem. W jasny, prosty sposób, opisuje działanie mózgu człowieka. W perspektywie przedstawionej wiedzy, opisuje możliwości jego działania i rozwoju  w obszarach stresu, koncentracji, poczucia sensu działania, pamięci, kreatywności. Prezentuje możliwości rozwoju i zdrowego starzenia się naszych umysłów. 

Cenna dla czytelnika jest zarówno sama wiedza o działaniu naszego umysłu, jak i propozycja aktywności, która mogłaby go usprawnić. Zaznacza, że wiele powstałych “treningów mózgu” poprawia naszą sprawność w określonych dziedzinach; rozwiązywania krzyżówek, sudoku, sprawności rozwiązywania testów, zręczności w posługiwaniu się grami komputerowymi. Jednak nie stwierdzono tam poprawy sprawności naszych mózgów, jak w przypadku stosowania, wydawałoby się innego prostego i taniego środka. Spaceru, ruchu na świeżym powietrzu, codziennego biegu. 

Rozdział “Rosnący mózg” jest szczególnie dedykowany rodzicom i nauczycielom. Autor przedstawił tam badania wykonane na 250-cio osobowej grupie dzieci w Scanii (Szwecja) i wśród dwunastu tysięcy dzieci szkól w stanie Nebraska (USA). Wśród uczniów przeprowadzono badania ich aktywności i kondycji fizycznej. Jedna z obserwacji dotyczyła  faktu, że czym bardziej skomplikowany był test, tym bardziej zauważalna była różnica między oboma grupami dzieci. Uczniowie w lepszej formie fizycznej osiągali lepsze wyniki na sprawdzianach z matematyki i języka angielskiego.  

Zdecydowanie zaletą książki W zdrowym ciele zdrowy mózg jest możliwość uzyskania podstawowej wiedzy na temat działania i utrzymania we właściwej kondycji naszych mózgów. Kolejną, jest przedstawienie propozycji pozwalającej na zachowanie opisywanego narządu w najlepszej kondycji. To przekłada się na lepsze radzenie sobie ze stresem, koncentracją, zapamiętywaniem, kreatywnością i zachowaniem naszych umysłów przez dłuższy czas w lepszej kondycji. Warto wspomnieć, że reszta ciała na tych aktywnościach także skorzysta, o portfelu nie wspominając. 

Zapraszam do lektury: Anders Hansen W zdrowym ciele zdrowy mózg, Wydawnictwo  Znak , Kraków 2018

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Czy pantofelek ma pupę?

Pupa – obszar nieoczywisty, czasem wstydliwy, albo pomijany. Tymczasem biolog i polarnik – Mikołaj Golachowski – postanowił, bez żadnych uprzedzeń, okiem naukowca, przyjrzeć się jak

Czytaj więcej »

Uczyć (się) z pasją

Moją pasją jest czytanie. Czytam reportaże, książki o sztuce, opowieści podróżnicze, biografie, pamiętniki, literaturę biznesową i religijną, czasami wracam do literatury dziecięcej i młodzieżowej. Teksty,

Czytaj więcej »

7 uczuć

W planach miałem napisanie tekstu na zupełnie inny temat jednak kilka dni temu, przypadkiem obejrzałem 7 uczuć Marka Koterskiego i uznałem, że film ten zasługuje na to, aby uwagami o nim podzielić się z szerszym gronem czytelników.

Czytaj więcej »

„Wolne dzieci”

„Wolne dzieci” – Peter Gray „Wolne dzieci” zaliczam do nielicznego grona książek, które w tak znaczącym stopniu ukształtowały moje poglądy na to w jakich warunkach

Czytaj więcej »

Drive – motywacja inaczej?

Lubię od czasu, do czasu przeglądać listy rankingowe np.: „moje najważniejsze książki”, „dziesięć lektur, które zmieniło moje życie”, ciekawi mnie co inspiruje innych, chętnie inspiruję

Czytaj więcej »

“Educated”

Zaintrygował mnie ten tytuł, gdy szukałam książki do słuchania po angielsku. Przedstawiona w niej historia, która okazała się autobiografią, wydarzyła się współcześnie w górach Idaho.

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry
DARMOWY EBOOK

Po co tyle tego hasania po lesie?

12 pytań dotyczących leśnej edukacji