„Rozmowy o wychowaniu w szacunku”, czyli album świadomego rodzicielstwa (recenzja książki)

Aleksandra Gancarz
0 komentarz

Długo odkładałam czytanie tej książki. Tytuł jakoś mnie nie zachęcał, a spis treści podpowiadał, że znowu będzie o tym samym. To był błąd, przyznaję. 

Bez względu na poziom znajomości współczesnych nurtów wychowania warto sięgnąć do tych jedenastu rozmów z osobami, które być może już znacie z innych książek, konferencji, szkoleń czy blogów. Gosia Stańczyk, Agnieszka Stein, Kamil Nowak, Natalia Fedan, Małgorzata Musiał, Anna Mazek, Jowita Wowczak, Sylwia Włodarska, Tomasz Sadzewicz – te nazwiska są w Polsce znane w naszej edukacyjno-rodzicielskiej bańce. Tematy kolejnych rozdziałów również mogą przypominać dziesiątki różnych artykułów, poradników, warsztatów i szkoleń: rodzeństwo, pewność siebie, granice, komunikacja, ojcostwo, seksualność, stres, agresja, WWO, NVC, Sel-Reg. O tym się mówi, jednak bez obaw – ta książka nie jest odgrzewanym kotletem z treści mielonych wszędzie i na okrągło. Mimo że powstawała ładnych parę lat.

6 lat rozmów

Na początku były konferencje. W 2017 roku pasjonatki i pasjonaci zajmujący się różnymi obszarami wychowania spotykali się na nich i rozmawiali ze sobą. W następnym roku powstała fundacja „Wychowanie w szacunku”. Założyły ją autorki tej książki: Patrycja Frania, Katarzyna Kowalska-Bębas, Agata Frońska. W 2021 roku Book Ojciec wydał pierwszą wersję Rozmów…. Po ostatnim liftingu mamy publikację wydawnictwa Mamania z wiosny tego roku. Drugi zbiór rozmów będzie o nastolatkach. Spodziewamy się go jesienią. 

Dla kogo jest ta książka? 

Nie ulega wątpliwości, że to lektura dla tych, którzy chcą wychowywać inaczej. Inaczej niż to, w czym sami zostaliśmy wychowani. Inaczej niż podpowiadają przyzwyczajenia, społeczne standardy i nieadaptacyjne schematy, które w rodzicielstwie odruchowym, jak je określa Elżbieta Manthey, uruchamiają się w pierwszej kolejności. To książka dla tych, którzy potrafią myśleć o dziecku jak o pełnoprawnym człowieku, z którym można budować wartościową relację. 

Nieprzekonani raczej nie zmienią swojego podejścia, lecz kto wkroczył już na tę ścieżkę, rozejrzy się dokładnie po okolicy i zobaczy, co w trawie piszczy. 

Właśnie z tego powodu poleciłam tę książkę moim studentkom pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Chciałam, by miały szansę przed pierwszym spotkaniem z rodzicami zorientować się w ideach i źródłach wiedzy, które w akademickiej pedagogice zwykle są pomijane. Jedna ze studentek sięgnęła po książkę już w dniu wykładu, na którym o niej wspomniałam, a następnego dnia z dużym zainteresowaniem doczytywała ostatnie strony. Moja lektura tych jedenastu rozmów trwała znacznie dłużej, ponieważ po każdym rozdziale odpływałam w morze refleksji zasilane wcześniejszymi lekturami i doświadczeniami.

Ten dojrzewający owoc sześciu lat rozmów możemy połknąć na raz lub długo delektować się jego smakiem, czytać od deski do deski lub wybrać sobie interesujące nas rozdziały i wracać do nich w razie potrzeby.

Wspólne mianowniki 

Wspólnym mianownikiem wszystkich rozmów jest pytanie: czym dla Ciebie jest wychowanie w szacunku? Odpowiedzi pokazują różnorodność perspektyw rozmówczyń i rozmówców, z których dwoje przyznało, że nie lubi słowa „szacunek” (a więc nie tylko ja mam problem z tytułem tej książki). 

O tym, dlaczego szacunek stał się wspólnym mianownikiem wszystkich omawianych w książce zagadnień, a nie na przykład miłość, autorki mówiły w Juniorowie (wywiadu Elżbiety Manthey można posłuchać tutaj). 

Wszystkie rozmowy sprowadzają się również do uniwersalnej zasady, którą można by nazwać: „Zacznij od siebie”. Twoje dziecko ma problem ze stresem? Zacznij od radzenia sobie z własnym. Widzisz problem w zachowaniach seksualnych swojego dziecka? Zastanów się, skąd się bierze Twój niepokój. Dziecko narusza Twoje granice? Zacznij szanować jego granice.

Wspólnym mianownikiem wszystkich rozmów są również relacje – rodziców z dziećmi, rodzica z drugim rodzicem, ale również relacje z samym sobą. 

Daleko tej książce do poradnika. Nie znajdziemy w niej prostych wskazówek dla wychowawców, jednak niełatwe pytania stawiane przez autorki i odpowiedzi bez unikania trudnych tematów rzucą nowe światło na wiele kwestii – tych nowych, a także tych, które znacie od dawna.

Patrycja Frania, Katarzyna Kowalska-Bębas, Agata Frońska: Rozmowy o wychowaniu w szacunku. Jak wspierać rozwój dziecka we wszystkich obszarach. Wydawnictwo Mamania, Warszawa 2023. 

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!