Program maturalny Wood Green – jak odczarować świadectwo dojrzałości?

Anna Godziszewska
0 komentarz

Pomysł na to, by szkoła była miejscem zdobywania nie tylko wiedzy akademickiej nie jest nowy. Szkoły alternatywne, a coraz częściej także szkoły powszechne, stwarzają swoim uczniom możliwości rozwoju umiejętności społecznych, zachęcają do samodzielnego zgłębiania wiedzy oraz do aktywności fizycznej wykraczającej poza lekcje wychowania fizycznego. Debaty oksfordzkie, trening umiejętności społecznych, zajęcia poświęcone wyszukiwaniu informacji i rozpoznawaniu fake newsów to propozycje, które coraz częściej można znaleźć na listach zajęć różnych szkół. Zwykle są to jednak propozycje dodatkowe, nieuwzględniane w ocenach końcowych.

Szkoła Wood Green w Oxfordshire poszła o krok dalej. We współpracy z pracodawcami i pracownikami akademickimi stworzono listę umiejętności i kwalifikacji absolwentów. Obejmuje ona nie tylko wiedzę akademicką, ale także umiejętność zarządzania czasem, wyszukiwania informacji i samodzielne zdobywanie wiedzy dla przyjemności. W obszarze rozwoju osobistego wyróżniono wiedzę na temat szeroko rozumianego świata aktywności zawodowej, rozwój inteligencji emocjonalnej, działania na rzecz innych, własnego bezpieczeństwa i dobrostanu oraz wiedzę na temat ważnych aspektów życia, np. finansów.

Na tej podstawie powstał maturalny program nauczania (Wood Green Baccalaureate curriculum). Uczniowie szkoły Wood Green uczą się przedmiotów wymaganych na egzaminach państwowych, ale oprócz tego wybierają zajęcia dodatkowe rozwijające wyszczególnione wyżej umiejętności oraz biorą udział w Stypendium Diuka Edynburga, w ramach którego zachęcani są do samodzielnego zdobywania wiedzy zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, do pracy na rzecz społeczności oraz dbania o własną aktywność fizyczną. Młodzież oceniana jest we wszystkich tych trzech obszarach, a ocenie podlegają nie tylko wyniki, ale również zaangażowanie i postawa uczniów.

Program maturalny Wood Green jest częścią trwającej w Wielkiej Brytanii kampanii na rzecz zmiany sposobu oceniania uczniów z wąskiego, opartego wyłącznie na umiejętnościach akademickich (znanego również z polskiej matury) na szeroki, obejmujący zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w dorosłym życiu.

Jedną z grup zaangażowanych w przygotowanie zmian stanowi założony 10 lat temu na twitterze Okrągły Stół Dyrektorów Szkół. Propagowany przez dyrektorów pomysł Angielskiej Matury Narodowej opiera się na coraz bardziej popularnej maturze międzynarodowej (IB) i zakłada, że świadectwo dojrzałości, uzyskiwane w wieku 18 lat, będzie obejmowało zarówno wyniki z egzaminów państwowych,  przeprowadzanych dotąd na zakończenie kolejnych etapów kształcenia, jak również wyniki egzaminów zawodowych oraz osiągnięcia w innych dziedzinach, takich jak: sport, sztuka, praca przy projektach i działania na rzecz społeczności.

Pomysły wprowadzania podobnych zmian nie są nowe, jednak tym razem mają szansę na wcielenie w życie. Związane z pandemią przesuwanie i odwoływanie poszczególnych egzaminów, problemy z oceną pracy dzieci i kontrowersje wokół sposobów oceniania uczących się zdalnie młodych ludzi spowodowały, że narasta potrzeba i wola zmiany.

Źródła:

theguardian/oxfordshire-school-created-its-own-enriching-baccalaureate,
theguardian/headteachers-on-twitter-baccalaureate

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności