Ten krótki materiał ma za zadanie poinformowanie Państwa o aktualnym stanie formalnym prac nad poprawkami do Ustawy Oświatowej. Szczególnie koncentrujemy się na części dotyczącej uczniów realizujących obowiązek szkolny poza szkołą, w ramach tzw. edukacji domowej.
O kuriozalności przygotowywanych zmian informowaliśmy zarówno w tekstach, jak i podcaście, do którego wysłuchania bardzo Was zachęcamy!
We wtorek 25 października 2022 roku miało miejsce pierwsze czytanie projektu zmian w ustawie. Na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży przyjechało wiele osób z Polski zaniepokojonych wprowadzanymi rozwiązaniami. Tłok był zarówno na sali obrad jak i przed Sejmem.
Na posiedzeniu Komisji zabrakło czterech posłów opozycji, co uniemożliwiło odrzucenie wniosku poselskiego w pierwszym czytaniu. W rezultacie dużej ilości sygnałów zaniepokojenia płynących ze środowisk edukacyjnych, rodziców, organizacji pozarządowych jak i samych parlamentarzystów, w projekcie poprawek zablokowano najbardziej kontrowersyjne zapisy.
- W nowym projekcie usunięto zapis o konieczności zachowania proporcji w szkole między uczniami ED a pozostałymi, tzw. 50/50,
- zrezygnowano z wymogu zapewnienia sal zajęć dla wszystkich uczniów szkoły uczących się w ramach ED,
- wydłużono termin zapisów do szkół i wniosków o nauczanie poza szkołą od 1 lipca do 21 września,
- rejonizację okrojono do województwa zamieszkania ucznia i województw z nim sąsiadujących.
Warto podkreślić, że ograniczenie w postaci określenia czasu zapisów do szkoły w ramach edukacji domowej, konieczności informowania kuratoriów o terminie egzaminów końcoworocznych, możliwość zapisów uczniów tylko z terenu województwa lub sąsiednich województw, dotyczą tylko uczniów edukacji domowej. Skąd takowe wyróżnienie i czemu ma ono służyć, trudno się domyślić nawet z uzasadnieniem poselskiego projektu.