Lepiej chwalić niż ganić

Jan Sawicki
0 komentarz

Jak wynika z badania opublikowanego na łamach „Educational Psychology”, uczniowie otrzymujący więcej pochwał niż nagan lepiej się zachowują i dłużej koncentrują na zadaniach.

Wydawałoby się, że jest to oczywiste. Jednak z jakiegoś względu musimy w dalszym ciągu sobie to udowadniać. Tym razem tematem zajęli się naukowcy z Uniwersytetu Brighama Younga (USA), którzy przez trzy lata obserwowali ponad 2,5 tysiąca uczniów przedszkoli i szkół podstawowych.

Wykazali oni, że dzieci uczęszczające do klas, w których nauczyciele najczęściej stosowali pochwały, uważały na lekcjach od 20 do 30% dłużej, niż rówieśnicy ganieni za niewłaściwe postępowanie.

Nie są to pierwsze badania wskazujące na pozytywny wpływ podejścia opartego na chwaleniu, jednak w dalszym ciągu badania naukowców z całego świata dowodzą, że nauczyciele mają raczej tendencję do upominania uczniów za problematyczne zachowania, niż do chwalenia za właściwe postępowanie. Takie podejście, według koordynatora badania Paula Caldarella, może wywierać negatywny wpływ na zachowanie ucznia i całej klasy.

Wyniki badań naukowców z Uniwersytetu Brighama Younga doskonale “wpasowują się” we wcześniejsze badania, które sugerowały, że dzieci dłużej koncentrujące się na lekcjach, osiągają lepsze wyniki w nauce.

Wniosek jest prosty. Im więcej chwalimy, tym dzieci lepiej koncentrują się na lekcjach, a co za tym idzie? Mają lepsze wyniki w nauce. 

Więcej na temat badania.

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności