Neuronauka a matematyka

Spośród wszystkich elementarnych przedmiotów jakie zgłębia każdy człowiek, niezależnie od systemu edukacji, matematyka zawsze budzi największe emocje. Delikatny charakter tego przedmiotu, wymagający nie tylko dobrego wykładania ale i systematycznego zaangażowania ucznia, sprawia, że królowa nauk napotyka wiele systemowych trudności. Wystarczy, że przypomnimy sobie nie tak dawny raport NIK na temat stanu nauczania matematyki w Polsce, z którego wynikało, że problemy z nauką tego przedmiotu ma aż 56% wszystkich uczniów. Z pomocą w przezwyciężaniu matematycznych trudności może jednak przyjść neurobiologia!

Paul Howard-Jones, profesor neurobiologii z uniwersytetu w Bristolu, w swoim raporcie zaprezentował jak pomagać uczniom w nauce matematyki, wykorzystując wiedzę o działaniu naszego mózgu. Tę wiedzę wykorzystać możemy już u  najmłodszych, którzy dalej liczą na palcach! Okazuje się bowiem, że ten odruch jest głęboko ugruntowany neurologicznie i jest bezpośrednio związany ze zmysłem numerycznym. Badanie z udziałem dzieci w wieku 6-12 lat sugeruje, że liczenie na palcach ma istotne znaczenie dla przejścia od reprezentacji nie symbolicznych do symbolicznego, dokładnego przetwarzania liczb. Trening liczenia za pomocą palców może znacznie przyczynić się do poprawy wczesnoszkolnych zdolności matematycznych.

Co jednak z uczniami starszymi, którym matematyka spędza sen z powiek? Neurobiologia pomoże nie tylko w udoskonalaniu metodyki nauczania. Pomoże też przezwyciężyć bardzo powszechny problem lęku przed matematyką, który bardzo często występuje od początku edukacji, niezależnie od umiejętności ucznia. Jest on istotną przyczyną zmniejszonego zaangażowania w naukę matematyki i konsekwentnie kumulacji problemów z tym przedmiotem. 

Badania nad lękiem przed matematyką wykazują, że są na niego podatni uczniowie o wysokiej aktywności ciała migdałowatego (części mózgu odpowiedzialnej za przetwarzanie negatywnych emocji). Wedle badania neuropsychologów z uniwersytetu Stanforda, spośród uczniów deklarujących wysoki poziom lęku przed matematyką, ci, którzy przed sprawdzianami mieli okazję opisać swój lęk, osiągali znacznie wyższe wyniki od tych, którzy dusili lęk w sobie. Z tego wynika, że uczniowie mogą nie rozumieć matematyki, bo się jej boją, a nie odwrotnie. Samo zaś opisanie swojego lęku, może go istotnie zmniejszyć.

Źródło: nik.gov.pl, ibe.edu.pl

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Sztuka a nauka

Nie od dziś wiadomo, że obcowanie ze sztuką, w dowolnej formie, niesie za sobą wiele korzyści. Od zwykłej przyjemności, przez poszerzanie swojej wiedzy o kulturze,

Czytaj więcej »

Leśna edukacja “od kuchni”

Zdrowe odżywianie jest obok ruchu kolejnym ważnym elementem pomagającym zapobiegać chorobom cywilizacyjnym. W przyrodzie odnajdujemy różnorodne zioła lecznicze, owoce i inne rośliny, przy pomocy których można przekazywać wiedzę dotyczącą zdrowia.

Czytaj więcej »

Leśna edukacja w akcji

Po obejrzeniu wielu filmów o leśnych przedszkolach i szkołach z całego świata, wygląda na to, że dzieci zazwyczaj nie mają nic przeciwko temu, żeby bawić się na dworze w deszczu i błocie i niekoniecznie komfortowej temperaturze.

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry
DARMOWY EBOOK

Po co tyle tego hasania po lesie?

12 pytań dotyczących leśnej edukacji