Uczyć (się) z pasją

Moją pasją jest czytanie. Czytam reportaże, książki o sztuce, opowieści podróżnicze, biografie, pamiętniki, literaturę biznesową i religijną, czasami wracam do literatury dziecięcej i młodzieżowej. Teksty, z którymi się z stykam, zabierają mnie w świat pełen ciekawych doznań i nowych perspektyw. Niestety, do książek, które by mnie porywały czy rozwijały, niezbyt często zaliczam pozycje, które poświęcone są  tematyce edukacji lub nauczania. Lektura tego rodzaju pozycji – często o intrygującym tytule – zwykle kończyła się na sporym zawodzie. 

Po takim wstępie powinno nastąpić: “Ale pewnego dnia…”

I tak rzeczywiście się stało! Pewnego dnia sięgnąłem po książkę, która zaintrygowała mnie właśnie tytułem „Uczyć (się ) z pasją. Jak sprawić, by uczenie (się) było fascynującą podróżą”. Pernille Ripp, nauczycielka z Oregonu, napisała książkę, w której podzieliła się swoją pasją nauczania i uczenia się. Autorka prowadzi od lat zajęcia z uczniami klas 4, 5 i 7. Jest praktykiem, który poza umiłowaniem samego zawodu, ma niezwykły dar dzielenia się swoimi  nauczycielskimi doświadczeniami. Pisze książki, prowadzi bloga, angażuje się w nauczycielskich społecznościach, inicjuje i prowadzi akcje promujące czytanie wśród dzieci i młodzieży. 

Pernille Ripp, „Uczyć (się) z pasją”

W książce poruszone są najważniejsze kwestie związane z uczeniem w tradycyjnej szkole. Pernille przekazuje nam pomysły, jak działać, aby w miejscach, w których zmiana wydaje się niemożliwa, jednak jej dokonywać. Sam wstęp jest „ciosem w szczękę” szkoły systemowej. Jego tytuł brzmi: „Nauczmy się łamać zasady”. Czy może być bardziej prowokujące wezwanie ze strony nauczyciela pracującego od lat w szkole?

Autorka porusza kwestie przestrzeni klasy, relacji z uczniami, słuchania, konstrukcji lekcji, zadawania prac domowych, atmosfery pracy w klasie, kar i nagród. Opisuje problemy, o których często rozmawia się na forach edukacyjnych dla nauczycieli czy rodziców. Siłą jej narracji jest odwołanie się do własnych doświadczeń i przedstawienie niezwykłych owoców podejmowanych działań. 

Jedną z najmocniejszych stron książki jest szczerość w dzieleniu się doświadczeniami. Ten aspekt jest mi szczególnie bliski, prawdopodobnie podobne odczucia będą towarzyszyły większości nauczycieli. Konstrukcja opowieści jest bardzo prosta. Na początku każdego z rozdziałów, Pernille Ripp pisze co uważała i jak postępowała z ocenianiem w szkole na początku swoich działań w szkole. Zwykle jest to obraz bardzo tradycyjnego postępowania. Następnie opisuje, co i dlaczego zmieniła w swoim myśleniu. Koniec rozdziału to zestaw praktycznych wskazówek, pozwalających na zmianę sposobu pracy, wprowadzenia koniecznych zmian w klasie lub szkole. 

Po przeczytaniu „Uczyć (się) z pasją” jestem przekonany, że zmianę w szkołach trzeba rozpocząć, że jest to możliwe, że zaczynamy ją z miejsca, w którym dzisiaj każdy z nas stoi i nie można z nią czekać. Nikt za nas tej zmiany nie dokona.

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Czy pantofelek ma pupę?

Pupa – obszar nieoczywisty, czasem wstydliwy, albo pomijany. Tymczasem biolog i polarnik – Mikołaj Golachowski – postanowił, bez żadnych uprzedzeń, okiem naukowca, przyjrzeć się jak

Czytaj więcej »

7 uczuć

W planach miałem napisanie tekstu na zupełnie inny temat jednak kilka dni temu, przypadkiem obejrzałem 7 uczuć Marka Koterskiego i uznałem, że film ten zasługuje

Czytaj więcej »

„Wolne dzieci”

„Wolne dzieci” – Peter Gray „Wolne dzieci” zaliczam do nielicznego grona książek, które w tak znaczącym stopniu ukształtowały moje poglądy na to w jakich warunkach

Czytaj więcej »

Drive – motywacja inaczej?

Lubię od czasu, do czasu przeglądać listy rankingowe np.: „moje najważniejsze książki”, „dziesięć lektur, które zmieniło moje życie”, ciekawi mnie co inspiruje innych, chętnie inspiruję

Czytaj więcej »

“Educated”

Zaintrygował mnie ten tytuł, gdy szukałam książki do słuchania po angielsku. Przedstawiona w niej historia, która okazała się autobiografią, wydarzyła się współcześnie w górach Idaho.

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry