Systemowy nastolatek – rozmowa z prof. Markiem Kaczmarzykiem

A gdyby tak spojrzeć na nastolatka, jak na system. Na strukturę składająca się z wielu powiązanych elementów mających określone cechy, nie jako ich suma, ale efekt istniejących między nimi zależności. Jak w każdym systemie układ ten posiada hierarchiczną budowę, kruchą równowagę, delikatne mechanizmy samoregulujące w morzu możliwości destabilizacji. Każde naruszenie istniejącej harmonii jest bardzo niebezpieczne, może doprowadzić do rozpadu systemu lub jego przeformatowania. 

Może to brzmi zbyt skomplikowanie, ale w ten właśnie sposób proponuje nam spojrzeć na nastolatka, a konkretnie na jego system nerwowy, profesor Marek Kaczmarzyk. Nasze kilkunastoletnie dziecko lub uczeń, konkretnie jego system nerwowy jest w trybie “przebudowy”. To co do tej pory działało sprawnie, przestało, to go przeraża i niszczy, autoregulacje dziecka nie działają, sam jest dla siebie nieodgadniony, nie wie co się z nim dzieje. 

Jednocześnie znajduje się w różnorakich systemach; rodzinnym, szkolnym. tam spotyka się z niezrozumieniem, brakiem akceptacji i wezwaniem do natychmiastowej korekty swoich zachowań. Okres dojrzewania to jednocześnie proces zaburzenia pozycji w rodzinie. Przez to rodzina staje się także zdestabilizowana. Jak wybrnąć z tej trudnej sytuacji z którą nastolatkowie, rodzina, społeczność zmaga się od wieków?

Profesor Marek Kaczmarzyk zwraca uwagę na kilka aspektów tej sytuacji, które powinny pomóc nam i naszej latorośli przeżyć owocnie ten czas. Na zmiany w mózgu nie mamy wpływu, to nasza wielowiekowa spuścizna. Mamy wpływ na to, na ile sami podtrzymamy te konflikty, na ile sami zwiększymy to organiczne zamieszanie. Czyż nie powinien to być  bardziej okres ochronny dla nastolatka, niż czas “przykręcania mu śruby”? 

Okazuje się, że lekceważenie problemów adolescencji, toporne i nieustanne korygowanie dojrzewającego młodego człowieka, podtrzymywanie konfliktów, poddanie się prowokacjom i niezrozumienie jego zachowań, może stać się  przyczyną wielu chorób lub kłopotów w życiu dorosłym. Więcej, o tym co powinniśmy wiedzieć, z jaką perspektywą przyglądać się rozwojowi naszego dziecka, jaką postawę przyjmować i dlaczego okazywać w tym czasie tyle miłości i cierpliwości naszym dzieciom dowiemy się z całej rozmowy w podcaście “Systemowy nastolatek”. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania.

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Szkoła, wioska, nauczyciel

Kolejna rozmowa z panem profesorem Markiem Kaczmarzykiem koncentruje się na wzajemnych relacjach rodziców i nauczycieli, a konkretniej zespołów nauczycieli. Chodzi o przywrócenie tej relacji należytej

Czytaj więcej »

Uczenie przez patrzenie

Zapraszamy do wysłuchania podkastu z Joanną Pętkowską-Hankel, architektem i nauczycielem akademickim. Od kilku lat prowadzi w Krzyżowej rodzinne plenery rysunkowo-malarskie w ramach „Szkoły Patrzenia”. W

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry
DARMOWY EBOOK

Po co tyle tego hasania po lesie?

12 pytań dotyczących leśnej edukacji