Sztuka a nauka

Grzegorz Rzepka
0 komentarz

Nie od dziś wiadomo, że obcowanie ze sztuką, w dowolnej formie, niesie za sobą wiele korzyści. Od zwykłej przyjemności, przez poszerzanie swojej wiedzy o kulturze, na kształtowaniu gustu kończąc. Okazuje się jednak, że regularny kontakt ze sztuką, może mieć jeszcze jedną, nieznaną dotąd zaletę.

Najnowsze odkrycia z dziedziny neurobiologii sugerują bowiem, że osoby, które częściej podziwiają sztukę lub samodzielnie ją tworzą, mają znacząco lepsze wyniki w nauce. Co ciekawe, różne rodzaje sztuki mogą wpływać na usprawnienie różnych funkcji poznawczych, ale już tworzenie jej (np. komponowanie czy pisanie) aktywuje każdy obszar mózgu i ułatwia ich zintegrowany rozwój. 

W jednym z badań przebadano trzy losowo dobrane grupy dzieci – pierwsza z nich brała udział w lekcjach gry na keyboardzie, druga – emisji głosu, a trzecia nie korzystała z żadnych zajęć dodatkowych. Okazuje się, że dzieci chodzące na zajęcia miały średnio wyższy iloraz inteligencji.

W innym badaniu, przebiegającym na podobnych zasadach, udowodniono, że dzieci przejawiające zainteresowania muzyczne mają także lepszą pamięć, wyobraźnię przestrzenną, a także lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem zadań matematycznych. 

Obiecująco prezentują się również wyniki wprowadzenia do jednej z amerykańskich szkół tzw. metody artful learning. Metoda ta, polegającą na łączeniu zajęć szkolnych z edukacją kulturalną, zastosowana w szkole dla uczniów pochodzących głównie z zaniedbanych lub biednych rodzin, znacząco poprawiła ich wyniki w nauce, przerzucając szkołę z końcówki krajowych rankingów na znacznie wyższe pozycje. 

Źródło: focusnauka.pl

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!