Sztuka a nauka

Nie od dziś wiadomo, że obcowanie ze sztuką, w dowolnej formie, niesie za sobą wiele korzyści. Od zwykłej przyjemności, przez poszerzanie swojej wiedzy o kulturze, na kształtowaniu gustu kończąc. Okazuje się jednak, że regularny kontakt ze sztuką, może mieć jeszcze jedną, nieznaną dotąd zaletę.

Najnowsze odkrycia z dziedziny neurobiologii sugerują bowiem, że osoby, które częściej podziwiają sztukę lub samodzielnie ją tworzą, mają znacząco lepsze wyniki w nauce. Co ciekawe, różne rodzaje sztuki mogą wpływać na usprawnienie różnych funkcji poznawczych, ale już tworzenie jej (np. komponowanie czy pisanie) aktywuje każdy obszar mózgu i ułatwia ich zintegrowany rozwój. 

W jednym z badań przebadano trzy losowo dobrane grupy dzieci – pierwsza z nich brała udział w lekcjach gry na keyboardzie, druga – emisji głosu, a trzecia nie korzystała z żadnych zajęć dodatkowych. Okazuje się, że dzieci chodzące na zajęcia miały średnio wyższy iloraz inteligencji.

W innym badaniu, przebiegającym na podobnych zasadach, udowodniono, że dzieci przejawiające zainteresowania muzyczne mają także lepszą pamięć, wyobraźnię przestrzenną, a także lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem zadań matematycznych. 

Obiecująco prezentują się również wyniki wprowadzenia do jednej z amerykańskich szkół tzw. metody artful learning. Metoda ta, polegającą na łączeniu zajęć szkolnych z edukacją kulturalną, zastosowana w szkole dla uczniów pochodzących głównie z zaniedbanych lub biednych rodzin, znacząco poprawiła ich wyniki w nauce, przerzucając szkołę z końcówki krajowych rankingów na znacznie wyższe pozycje. 

Źródło: focusnauka.pl

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Leśna edukacja “od kuchni”

Zdrowe odżywianie jest obok ruchu kolejnym ważnym elementem pomagającym zapobiegać chorobom cywilizacyjnym. W przyrodzie odnajdujemy różnorodne zioła lecznicze, owoce i inne rośliny, przy pomocy których można przekazywać wiedzę dotyczącą zdrowia.

Czytaj więcej »

Neuronauka a matematyka

Spośród wszystkich elementarnych przedmiotów jakie zgłębia każdy człowiek, niezależnie od systemu edukacji, matematyka zawsze budzi największe emocje. Delikatny charakter tego przedmiotu, wymagający nie tylko dobrego

Czytaj więcej »

Leśna edukacja w akcji

Po obejrzeniu wielu filmów o leśnych przedszkolach i szkołach z całego świata, wygląda na to, że dzieci zazwyczaj nie mają nic przeciwko temu, żeby bawić się na dworze w deszczu i błocie i niekoniecznie komfortowej temperaturze.

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry
DARMOWY EBOOK

Po co tyle tego hasania po lesie?

12 pytań dotyczących leśnej edukacji