Sztuka a nauka

Grzegorz Rzepka
0 komentarz

Nie od dziś wiadomo, że obcowanie ze sztuką, w dowolnej formie, niesie za sobą wiele korzyści. Od zwykłej przyjemności, przez poszerzanie swojej wiedzy o kulturze, na kształtowaniu gustu kończąc. Okazuje się jednak, że regularny kontakt ze sztuką, może mieć jeszcze jedną, nieznaną dotąd zaletę.

Najnowsze odkrycia z dziedziny neurobiologii sugerują bowiem, że osoby, które częściej podziwiają sztukę lub samodzielnie ją tworzą, mają znacząco lepsze wyniki w nauce. Co ciekawe, różne rodzaje sztuki mogą wpływać na usprawnienie różnych funkcji poznawczych, ale już tworzenie jej (np. komponowanie czy pisanie) aktywuje każdy obszar mózgu i ułatwia ich zintegrowany rozwój. 

W jednym z badań przebadano trzy losowo dobrane grupy dzieci – pierwsza z nich brała udział w lekcjach gry na keyboardzie, druga – emisji głosu, a trzecia nie korzystała z żadnych zajęć dodatkowych. Okazuje się, że dzieci chodzące na zajęcia miały średnio wyższy iloraz inteligencji.

W innym badaniu, przebiegającym na podobnych zasadach, udowodniono, że dzieci przejawiające zainteresowania muzyczne mają także lepszą pamięć, wyobraźnię przestrzenną, a także lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem zadań matematycznych. 

Obiecująco prezentują się również wyniki wprowadzenia do jednej z amerykańskich szkół tzw. metody artful learning. Metoda ta, polegającą na łączeniu zajęć szkolnych z edukacją kulturalną, zastosowana w szkole dla uczniów pochodzących głównie z zaniedbanych lub biednych rodzin, znacząco poprawiła ich wyniki w nauce, przerzucając szkołę z końcówki krajowych rankingów na znacznie wyższe pozycje. 

Źródło: focusnauka.pl

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności