Debata receptą na języki i przedmioty ścisłe

Badania dowodzą, że dzieci częściej nakłaniane do uzasadniania swoich opinii radzą sobie lepiej w przedmiotach ścisłych i nauce języków obcych.

Dzieci zachęcane do udziału w debacie wyprzedziły w opanowaniu materiału prawie o dwa miesiące te, które nie wzięły w nich udziału. Według nowych badań uczniowie, którzy często dyskutują lub nawet się kłócą, częściej radzą sobie dobrze z angielskim, matematyką i naukami ścisłymi.

Sugeruje to, że zachęcanie dzieci ze szkół podstawowych do wyjaśniania swoich odpowiedzi czy dyskutowania z kolegami z klasy może pomóc im w osiągnięciu większych postępów w tych podstawowych przedmiotach.

W sumie 78 szkół podstawowych w Anglii o ponadprzeciętnej liczbie biedniejszych dzieci wzięło udział w próbie „Dialogic Teaching”, której rezultaty opublikowała Education Endowment Foundation (EEF).

Na czym polegało badanie?

Nauczyciele zostali zachęceni do zadawania uczniom otwartych pytań, zachęcających ich do zgłębienia danego tematu, zamiast po prostu odpowiedzenia „tak” lub „nie”.

Niezależna ocena przeprowadzona przez naukowców z Sheffield Hallam University wykazała, że ​​2493 dzieci w wieku 9 i 10 lat, które wzięły udział w tym badaniu, poczyniło postępy średnio o dwa miesiące nauki większe w języku angielskim i przedmiotach ścisłych niż grupa o podobnej liczebności, niezachęcaną do „drążenia tematu” i dyskusji.

Dzieci w obu grupach były testowane na każdym z przedmiotów przed programem i po nim.

Wnioski

Naukowcy EEF twierdzą, że wnioski z badania wskazują, że takie podejście do nauczania może poprawić ogólne umiejętności myślenia i uczenia się młodych ludzi, a nie tylko ich wiedzę przedmiotową.

Poprzednie badania prowadzone przez fundację wykazały podobnie pozytywne wyniki. W ramach eksperymentu, z którego raport opublikowano w sierpniu 2018 roku pod tytułem „Thinking, Doing, Talking Science”, uczniom szkół podstawowych zadawano szerokie pytania, takie jak „Skąd wiemy, że Ziemia jest kulą?”. Pomogło to pobudzić dyskusję na tematy naukowe – co oceniający uznali za skuteczne rozwiązanie w zwiększaniu zaangażowania dzieci w proces nauki.

Źródło: Independent

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Kontakt z naturą a IQ

Obcowanie z naturą jest coraz bardziej doceniane, w szczególności w edukacji. Świadczy o tym między innymi rosnąca liczba szkół leśnych czy popularyzacja nauczania na świeżym

Czytaj więcej »

Strefa wolna od…

Miasto Poznań sfinansuje inicjatywę mającą na celu przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową w placówkach oświatowych. Realizacją projektu „Szkoła strefą wolną

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry