Są kwestie w edukacji, które naprawdę trudno zmienić. Są jednak i takie, na zmianę których można zdecydować się natychmiast. Nie są to wcale zmiany proste, bo dotyczą naszej mentalności i nawyków, ale są niezwykle ważne, ponieważ dotyczą często naszych najbliższych, dzieci, uczniów czy podopiecznych.
O tym, jak stworzyć środowisko sprzyjające rozwojowi, opowiada, posługując się wynikami obserwacji i wieloletnimi doświadczeniami, Carol Dweck, psycholog i profesor Uniwersytetu Stanford.
Badaczka opisuje badania efektów koncentracji uwagi uczniów High School in Chicago Grades na procesie uczenia się, a nie tylko jego rezultatach czy związanej z nimi gratyfikacji. Nazywa to rezygnacją z tyranii “Już” (oczekiwania natychmiastowej nagrody) na rzecz siły “Jeszcze nie” (nastawienia na stały rozwój) – i przedstawia kilka pomysłów na to, jak u własnych dzieci czy uczniów zbudować most do myślenia „Jeszcze nie”. Inspirujące.