Zmiana paradygmatu edukacji

Tytuł odstrasza? Jeżeli tak to szkoda. Ponieważ jest to jedno z najważniejszych, według mnie, wystąpień Kena Robinsona, powszechnie znanego eksperta edukacyjnego. Jego popularność opiera się głównie na trzech niezwykle ciekawych konferencjach TED, z których bijąca rekordy popularności jest najstarsza z nich zatytułowana “Do schools kills creativity?”. W dniu dzisiejszym, czyli 4 kwietnia 2020 prezentację obejrzało już ponad 64 miliony osób na samej platformie TED. 

Chciałbym zachęcić do obejrzenia rzadziej odwiedzanego materiału  z roku 2010. Tym razem słuchamy opowieści Kena Robinsona i jednocześnie oglądamy rysunkową wizualizację przedstawianych myśli. Ta pewna odmienność formy nie jest główną atrakcją. Najcenniejsza jest kompletność i precyzja przedstawianej koncepcji. Autor odnosi się zarówno do historii, kultury, współczesnych realiów, wiedzy naukowej dotyczącej uczenia się oraz doświadczeń dotychczas istniejącego systemu. 

Odnosi się do sposobu organizacji zajęć, objawów niewydolności uczniów, nieadekwatności sposobów prowadzenia zajęć, do otaczających szkoły realiów, do archaicznej organizacji i celów instytucji oświatowych. Wiele elementów wykładu można rozbić na części i poddać oddzielnej analizie.

Tego jedenastominutowego wystąpienia nie słucha się łatwo, trzeba być mocno skoncentrowanym podążając za słowami Kena Robinsona i równocześnie powstającymi animacjami. Zainspirowany animacją, marzyłem o zakupie plakatu przedstawiającego całość zapisu wykładu. Nigdzie takowej nie znalazłem. Może jednak nie trzeba, może należy narysować swój plakat, stworzyć swoją edukacyjna opowieść.

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Film o szkole w Mubende

Dom, ulica, plac zabaw, osiedlowy sklep, przedszkole… Tu się urodziliśmy. Tu się  wychowaliśmy, tu się wszystko  zaczęło. Z większym lub mniejszym szczęściem trafiliśmy do szkoły,

Czytaj więcej »

Warto panikować

Szymon Malinowski jest profesorem fizyki atmosfery na Uniwersytecie Warszawskim, jego misją zaś jest popularyzowanie wiedzy o zmianach klimatu. Jak sam stwierdza: “Od lat walczę z

Czytaj więcej »

Potęga (mono)mitu

Czy wiesz, że wszystkie opowieści świata są w istocie różnymi wariantami tej samej historii?  Czy wiesz, że wszystkie skonstruowane są zgodnie z jednym powtarzalnym schematem? Czy

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry