Gospodarstwa domowe – zapomniany element kosztów edukacji

Rozmowy na temat kosztów edukacji dotyczą zwykle wysokości subwencji, kwot dotacji lub wydatków samorządów. Rzadko rozmawia się o decyzjach dotyczących kształcenia dzieci podejmowanych przez gospodarstwa domowe. Można to oczywiście wyjaśnić niezwykłą trudnością w zebraniu informacji od tak różnorodnej grupy: każde gospodarstwo domowe to różny poziom dochodów i wykształcenia, inne miejsce zamieszkania i odmienne wcześniejsze doświadczenia edukacyjne jego członków. Jednocześnie to właśnie w rodzinie pojawiają się marzenia i zapadają decyzje o wyborze ścieżek edukacyjnych dzieci. Dorośli także mają swoje plany rozwoju podejmując  kolejne studia, szkolenia czy kursy. 

W Polsce w roku 2012 i 2014 zostało przebadane ponad 34 tysiące gospodarstw domowych w kontekście uwarunkowań podejmowanych decyzji edukacyjnych. Dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, rektor Szkoły Głównej Handlowej,  jest jednym z autorów raportu przygotowanego przez zespół stworzony w ramach projektu Instytutu Badań Edukacyjnych. Z rozmowy z panią rektor dowiadujemy się, jakie były wnioski z przeprowadzonych badań, co było w nich zaskakującego, a co potwierdziło wcześniejsze intuicje. 

Jedną z ciekawych informacji była negatywna opinia 25% badanych dorosłych dotycząca ich własnych wyborów edukacyjnych: gdyby mogli wybrać jeszcze raz, zdecydowaliby inaczej. Kolejne zebrane wnioski dotyczyły między innymi międzypokoleniowych luk edukacyjnych, wpływu wykształcenia i statusu materialnego na decyzje rodziców oraz tego w jakich przestrzeniach bardziej angażują się w edukację swoich dzieci rodzice o niższym wykształceniu. Badanie dotyczyło także kwot wydawanych na zajęcia dodatkowe. Analizowano, jak kwoty te różniły się w zależności od wieku dzieci, statusu finansowego lub regionu Polski w którym rodzina zamieszkuje. 

Jedną z ciekawych informacji była negatywna opinia 25% badanych dorosłych dotycząca ich własnych wyborów edukacyjnych: gdyby mogli wybrać jeszcze raz, zdecydowaliby inaczej.

Pani dr Agnieszka Chłoń-Domińczak wypowiada się także o istniejących nierównościach w dostępie do dobrej edukacji i o elementach i rozwiązaniach jakie mogą temu zaradzić. Jednocześnie mocno podkreśla potrzebę gruntownej diagnozy powstawania kosztów w edukacji i analizy, gdzie są one zlokalizowane, na czym polega ich zróżnicowanie, gdzie i dlaczego rosną szybciej. 

Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania zapisu rozmowy, a także do zapoznania się z podsumowaniem raportu dotyczącego Uwarunkowań decyzji edukacyjnych.

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Leśna edukacja w akcji

Po obejrzeniu wielu filmów o leśnych przedszkolach i szkołach z całego świata, wygląda na to, że dzieci zazwyczaj nie mają nic przeciwko temu, żeby bawić się na dworze w deszczu i błocie i niekoniecznie komfortowej temperaturze.

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry