Wspinaczka jako wsparcie rozwoju dziecka i terapia

Maria Drozdowicz
0 komentarz

Wspinanie to forma aktywności, która zarówno w Polsce, jak i na świecie cieszy się rosnącą popularnością. Powstają nowe ścianki wspinaczkowe oraz wytyczane są drogi do wspinaczki skałkowej. Pod okiem doświadczonych instruktorów prowadzonych jest wiele kursów czy sekcji, także zawierających elementy rozwojowe i terapeutyczne. Sprzęt wspinaczkowy jest wciąż ulepszany, a nowe technologie zwiększają bezpieczeństwo, na przykład przy czynnościach asekuracyjnych. Możliwość dostosowania rodzaju, miejsca, poziomu trudności wspinaczki do indywidualnych potrzeb sprawia, że jest ona dostępna dla ludzi w różnym wieku, o różnych predyspozycjach psychicznych i fizycznych. Szczególne korzyści niesie wspinaczka także dla motoryki i wychowania dzieci.

Wspinanie jest naturalną czynnością dziecka. Dzieci przechodzą przez płoty, wchodzą na drzewa, wdrapują się na parapety i drabinki na placach zabaw. Te instynktowne zabawy wspierają zarazem ich rozwój fizyczny. Wspinaczka angażuje do ruchu całe ciało: kształtuje poprawną postawę i koryguje jej wady; wzmacnia mięśnie grzbietu oraz mięśnie głębokie; zwiększa mobilność w stawach, buduje ogólną koordynację i siłę; doskonale ćwiczy utrzymywanie równowagi, a także motorykę dłoni i palców. Niesie ze sobą również ogólne korzyści związane z uprawianiem sportu: pozwala zadbać o kondycję i dobre samopoczucie, spożytkować nadmiar energii, przeciwdziała otyłości. Pomysłem na kontrolowane, a tym samym bezpieczniejsze i bardziej świadome wspieranie tej formy ruchu mogą być np. zajęcia dla najmłodszych organizowane przez ścianki wspinaczkowe. 

Obok szeregu zalet związanych z rozwojem fizycznym, wspinaczka wpływa również korzystnie na rozwój psychiczny i emocjonalny. Dziecko, które się wspina, niejako samo siebie wystawia na próby, które, najczęściej zakończone sukcesem, przełamują lęki i budują poczucie własnej wartości, ale też uświadamiają ograniczenia. Wspinaczka uczy wytrwałości i dążenia do celu, przy jednoczesnym wykształcaniu zaufania do drugiego człowieka i odpowiedzialności za niego. Dziecko wchodzące na górę jest z jednej strony zdane w swoich działaniach tylko na siebie, co dodatnio oddziałuje na poczucie sprawczości,  z drugiej strony, ma świadomość nieustannego wsparcia i zapewnionego bezpieczeństwa. Uczy się niezależności, ale i ścisłej współpracy. Rozwija kompetencje związane z planowaniem, orientacją przestrzenną, skupianiem uwagi na wykonywanej czynności i  systematycznością. Wreszcie, wspinanie – to trenowane od najmłodszych lat, jak i odkryte później –  ma szansę stać się prawdziwą pasją o niemal nieograniczonych możliwościach realizacji.

Oprócz tradycyjnych zajęć na ściance istnieją także różnego rodzaju wspinaczkowe terapie i grupy rozwojowe, jak np. Wspinaczkowa Grupa Rozwoju Osobistego w Szkole Wspinania Camp4, gdzie doświadczenia wspinaczkowe stają się dla młodzieży materiałem do pracy nad własnymi emocjami i uwarunkowaniami. Realizowane programy dostosowywane są do potrzeb osób uczęszczających na zajęcia. Fundacja Sprawne Wspinanie organizuje zajęcia dla osób z zaburzeniami rozwojowymi, niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, dla niewidomych i niesłyszących. W czasie zajęć techniki wspinaczkowe łączone są z Treningami Umiejętności Społecznych czy Terapią Ręki. Fundacja Czarodziejska Góra działająca w okolicach Rudawskiego Parku Narodowego, będącego jednym z najpopularniejszych miejsc do wspinaczki skalnej w Polsce, oferuje między innymi obozy wspinaczkowe dla dzieci z ograniczeniami intelektualnymi, trudnymi sytuacjami życiowymi, uzależnieniami. Pomysł łączenia wspinaczki i terapii jest wciąż intensywnie rozwijany w wielu miejscach i ośrodkach na świecie jak na przykład w niemieckim Instytucie Therapeutisches Klettern. Prowadzone są badania nad wpływem boulderingu (wspinaczki bez lin na niskich obiektach) na poprawę samopoczucia i wspieranie terapii osób z depresją.

Przede wszystkim jednak wspinaczka jest świetną, pomysłową i oryginalną zabawą, wyzwalającą mnóstwo pozytywnych emocji oraz piękną przygodą, którą można przeżywać wspólnie z innymi ludźmi.

Źródła:

A. i A. Makarczukowie, Terapia poprzez wspinanie. Zajęcia dla dzieci i młodzieży z zakresu wspinaczki na sztucznej ściance oraz wybranych technik linowych, dspace.uni.lodz.pl; edziecko.pl/dziecko-na-sciance-wspinaczkowej; sprawnewspinanie.pl/wspinaczka-dla-osob-z-zaburzeniami-rozwojowymi; wspinanie.pl/wspinanie-terapia-depresja/; therapieklettern.com/physiotherapie; halawspinaczkowa; sport.pl/dlaczego-warto-pozwalac-dziecku-sie-wspinac; czarodziejskagora/o-fundacji

dostęp: 12.11.2022

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności
Już dostępny!

Przemyślnik edukacyjny

73 pytania będące źródłem edukacyjnej inspiracji i refleksji!