Drive – motywacja inaczej?

Lubię od czasu, do czasu przeglądać listy rankingowe np.: „moje najważniejsze książki”, „dziesięć lektur, które zmieniło moje życie”, ciekawi mnie co inspiruje innych, chętnie inspiruję się cudzymi refleksjami. Ostatnio w jednym z takich spisów na platformie MEDIUM znalazłem książkę Drive  – Daniela H. Pinka. Do jej zakupu i przeczytania zainspirowała mnie także okładka, niedawno wysłuchana konferencja TED tego autora, no i oczywiście sam temat motywacji. 

Interesująco jest tam przedstawiona problematyka wewnętrznych i zewnętrznych czynników wpływających na ludzkie zaangażowanie. Dla mnie było to istotne przede wszystkim w związku z refleksjami na temat naszego systemu edukacji opartego na ocenianiu,  karaniu i nagradzaniu. 

Dlaczego warto sięgnąć po tę książkę ?

Po pierwsze dlatego, że autor przedstawia doświadczenia psychologów, prowadzone w różnorodnych kulturowo, geograficznie i wiekowo zespołach ludzkich,  poświęcone analizie szybkości i jakości rozwiązywania problemów w zależności rodzaju stosowanych czynników motywacyjnych. Czynniki te dzielono zwykle na dwie grupy bodźców –  zewnętrznych i wewnętrznych. W książce przedstawiono wyniki badań wykonywanych już od 1965 roku, aż do czasów współczesnych.

Po drugie, autor przedstawia skuteczność obu rodzajów motywacji. Nie odmawia słuszności stosowania w pewnych prostych sytuacjach starych rozwiązań typu dobra ocena czy nagroda finansowa. Potrafi jednak przedstawić siłę tkwiącą w wewnętrznej motywacji, a zarazem wskazuje w jakich sytuacjach zespoły tak motywujące się działały szybciej, efektywniej i z większą przyjemnością.

Po trzecie, potrafił przedstawić pewną dziejową logikę, gdzie kiedyś pewne rozwiązania były świetne, optymalne dla potrzeb ówczesnej społeczności, a później to już przestało wystarczać. Wskazuje czynniki, jakie będą wręcz  na nas wymuszały zmiany naszych zarządczych przyzwyczajeń.

Po czwarte, Daniel Pink prezentuje rozwiązania pozwalające na uruchomienie w nas wewnętrznych czynników motywacyjnych. Uważa, że człowiek, gdy pozwoli mu się działać w sposób autonomiczny, potrafi podjąć wyzwania i rozwiązywać problemy z jakimi się wcześniej nie zetknął, a tego wymaga i będzie coraz bardziej od nas wymagał współczesny świat. Porównując świat do komputera twierdzi, że jako społeczeństwo potrzebujemy „nowego systemu operacyjnego”. Wspomniany system składa się z trzech kluczowych elementów, wspomnianej już autonomii, mistrzostwa i celu. Wprowadzanie i praca z każdym z tych elementów jest precyzyjnie przez autora omówiona. 

Po piąte, w ostatniej części książki autor przedstawia nam pakiet narzędzi i rozwiązań pozwalających realizować opisywane strategie działania. Dla mnie bardzo ważne jest, że poza wprowadzaniem motywacji wewnętrznej w obszarze biznesu, przedstawiona jest także perspektywa edukacji i wychowania. Część opisująca możliwe do stosowania narzędzia jest skierowana do rodziców i nauczycieli. Podane są konkretne szkoły, metody nauczania rozwijające ten rodzaj motywacji i działania u dzieci i młodzieży. 

Podsumowując, gorąco polecam przeczytanie Drive wszystkim, którzy pracują z jakimkolwiek zespołem poczynając od rodziny, poprzez klasę, zespół pracowników, czy grupę wolontariuszy. Książka ta jest inspirująca także przez to, że zmieniając paradygmat swoim współpracownikom, musisz to wyzwanie także postawić sobie. 

Daniel H.Pink DRIVE kompletnie nowe spojrzenie na motywacje,  Studio Emka , Warszawa 2011

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Czy pantofelek ma pupę?

Pupa – obszar nieoczywisty, czasem wstydliwy, albo pomijany. Tymczasem biolog i polarnik – Mikołaj Golachowski – postanowił, bez żadnych uprzedzeń, okiem naukowca, przyjrzeć się jak

Czytaj więcej »

Uczyć (się) z pasją

Moją pasją jest czytanie. Czytam reportaże, książki o sztuce, opowieści podróżnicze, biografie, pamiętniki, literaturę biznesową i religijną, czasami wracam do literatury dziecięcej i młodzieżowej. Teksty,

Czytaj więcej »

7 uczuć

W planach miałem napisanie tekstu na zupełnie inny temat jednak kilka dni temu, przypadkiem obejrzałem 7 uczuć Marka Koterskiego i uznałem, że film ten zasługuje

Czytaj więcej »

„Wolne dzieci”

„Wolne dzieci” – Peter Gray „Wolne dzieci” zaliczam do nielicznego grona książek, które w tak znaczącym stopniu ukształtowały moje poglądy na to w jakich warunkach

Czytaj więcej »

“Educated”

Zaintrygował mnie ten tytuł, gdy szukałam książki do słuchania po angielsku. Przedstawiona w niej historia, która okazała się autobiografią, wydarzyła się współcześnie w górach Idaho.

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry