Studenci wolą być wykwalifikowani, niż wykształceni

“Czy warto iść na studia?” to pytanie, które co roku zadają sobie tysiące młodych ludzi. Okazuje się, żę coraz więcej młodych odpowiada przecząco na to pytanie. Co roku atrakcyjność podjęcia studiów jest coraz mniejsza. W przeciągu dekady 2009-2019 liczba studentów w Polsce systematycznie spadała i zmniejszyła się o 36%!

Na tym nie kończą się problemy szkolnictwa wyższego. Ci, którzy zdecydowali się jednak podjąć studia, coraz częściej traktują je jedynie jako obowiązkową pozycję w CV i satysfakcjonuje ich tylko samo otrzymanie tytułu. Z racji wysokiej podaży absolwentów uczelni wyższych na rynku pracy, dyplom systematycznie traci na wartości i nie jest już czynnikiem wyróżniającym kandydata na pracownika.

Według badań uniwersytetu w Kolonii, większość studentów jest przekonanych o tym, że dla potencjalnego pracodawcy, od tytułu ważniejsze są kwalifikacje zawodowe: odbyte staże, wolontariaty czy ukończone kursy. To prowadzi do sytuacji, w której studenci wykorzystują okres studiów do zdobycia wyróżniających się na rynku pracy umiejętności, nie interesując się zanadto nauczeniem się jak największej ilości akademickiego materiału. Dyplom w ich przekonaniu dalej jest istotny, jednak wystarczy go tylko otrzymać. 

To coraz powszechniejsze przekonanie tłumaczy coraz mniejszą chęć do nauki wykazywaną przez studentów, na którą coraz częściej skarżą się profesorowie. Z uwagi na taką sytuację na rynku pracy, studenci wykazują chęć do nauki jedynie tej części materiału, którą obejmuje egzamin. Czas wolny wykorzystują do pozyskiwania cenionych na rynku umiejętności i zdobywania pierwszego doświadczenia zawodowego. Dyplom z wyróżnieniem nie jest już atrakcyjnym celem. 

Widząc tę tendencję, wiele zachodnich uniwersytetów coraz częściej przyciąga studentów, już nie różnorodną ofertą kierunków czy specjalizacji, a ofertami pracy na samej uczelni, czy w instytucjach współpracujących z nią. Znane hasło “łączenia teorii z praktyką” nabiera faktycznej wartości, co szczególnie widać w Wielkiej Brytanii, gdzie sojusz akademii z biznesem jest coraz bardziej widoczny.

Źródło: gov.pl, globaleducationtimes.org, studiujwanglii.pl

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry
DARMOWY EBOOK

Po co tyle tego hasania po lesie?

12 pytań dotyczących leśnej edukacji