IB (nie) odwołuje matury

23 marca International Baccalaureate – instytucja specjalizująca się w międzynarodowej edukacji, a znana w Polsce głównie jako podmiot odpowiedzialny za tzw. maturę międzynarodową – ogłosiła, że tegoroczna majowa sesja egzaminacyjna nie odbędzie się ze względu na pandemię koronawirusa. Nie znaczy to jednak, że matury nie będzie w ogóle ani że absolwenci programów Diploma Programme i Career-related Programme nie otrzymają dyplomów, co wynika ze specyfiki nauczania i oceniania typowej dla IB. Ostateczne oceny, na podstawie których absolwenci przyjmowani są na uczelnie na całym świecie, zostaną w tym roku przyznane na podstawie wcześniejszych aktywności podejmowanych w toku obu dwuletnich programów.

W programach IB uczniowie na każdym z sześciu wybranych realizowanych przez siebie przedmiotach oraz w ramach zajęć z teorii wiedzy (TOK) przez cały czas nauki wykonują rozmaite zadania, których wyniki – wraz z ocenami z sesji majowej – wliczane są do ostatecznego wyniku na dyplomie. Zadania różnią się w zależności od dziedziny, a ich procentowy udział w ocenie końcowej też bywa różny. Przykładowo, w przypadku literatury uczniowie mogą w toku kursu zdobyć 55% punktów do dyplomu, zaś pozostałe 45% zależy od wyniku dwóch arkuszy maturalnych, podczas gdy w zasadzie cała ocena ze sztuk plastycznych wypracowywana jest w ramach kursu, a z przedmiotu tego nie ma w maju egzaminów.

Przyjęte przez IB rozwiązanie jest więc tyleż rozsądne i zasadne, co niepowtarzalne – a na pewno nieprzekładalne na sytuację tegorocznych polskich maturzystów, w przypadku których wynik matury zależy wyłącznie od majowych testów. Być może więc – nie tylko mając na uwadze takie wyjątkowe okoliczności (lokalne czy globalne), ale także ze względu na aspekty edukacyjne i motywacyjne – warto byłoby rozważyć możliwość modyfikacji szkolnych programów i oceniania także polskich maturzystów za to, co robili przez kilka lat w szkole średniej, nie zaś wyłącznie za jeden test czy egzamin.

Autor

Udostępnij

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on reddit
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Dołącz do dyskusji

może cię zainteresować

Kontakt z naturą a IQ

Obcowanie z naturą jest coraz bardziej doceniane, w szczególności w edukacji. Świadczy o tym między innymi rosnąca liczba szkół leśnych czy popularyzacja nauczania na świeżym

Czytaj więcej »

Strefa wolna od…

Miasto Poznań sfinansuje inicjatywę mającą na celu przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową w placówkach oświatowych. Realizacją projektu „Szkoła strefą wolną

Czytaj więcej »

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?

Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?

Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera

Jesteś zaangażowanym rodzicem, opiekunem?
Chcesz jeszcze lepiej uczyć swoich uczniów i uczennice?
Dołącz do e:mi - zapisz się do newslettera
O Nas - krótko

Dodajemy odwagi do zmian w edukacji.
Prezentujemy nowatorskie rozwiązania.
Tworzymy przestrzeń do dyskusji.

Przewiń do góry