Złota rybka – “Genius Hour”

Marcin Sawicki
0 komentarz

W Stanach Zjednoczonych od wielu lat eksperymentuje się z projektem nazwanym “Genius Hour”. Jest to dosyć prosty pomysł polegający na tym, że przez godzinę w ciągu dnia nauczyciele pozwalają swoim uczniom na pracę nad wybranym przez nich zadaniem.

Okazuje się, że dzieci mogąc wybrać zagadnienia związane z własnymi pasjami, stają się dociekliwe i pracowite. Jak napisał jeden z nauczycieli:

“Powodem, dla którego dzieci tak ciężko pracują w “Genius Hour”, jest to, że nie jest to zwykła szkoła, w której starają się zdobyć ocenę. Robią to, ponieważ wybierają ten temat – ponieważ naprawdę go uwielbiają”.

Inną opinia podzielił się jeden z uczniów średniej szkoły uczestniczącej w projekcie:

„Właściwie to robisz coś, co cię interesuje. To jak przygotowanie pracy naukowej, ale w rzeczywistości wykorzystujesz informacje, których się uczysz”.

W artykule podkreśla się fakt, że nauczyciele już od dziesięcioleci poszukują pomysłów na autonomiczne nauczanie. Oczywiście, pomysł ten został zapożyczony ze środowisk biznesowych, gdzie w niektórych firmach pozwala się pracownikom część czasu poświęcać na ich własne projekty. A może warto by odwrócić proporcje: 5 godzin dziennie poświęcać na pracę nad własnymi pomysłami, nad szukaniem odpowiedzi na zadane sobie pytania, nad wybranymi przez siebie lekturami, a jedną godzinę na słuchanie wkładu?

Wyobraźmy sobie, że znajdujemy złota rybkę, która spełnia nasze wszystkie życzenia. Zafascynowani odkryciem decydujemy, że codziennie przez kwadrans będziemy sprawdzać, czy rybka nadal spełnia życzenia. Cały czas trzymamy rybkę w laboratoryjnym akwarium.

Niebiosa! Panteonie zacnych pedagogów! Co trzeba zrobić, aby przekonać nas samych, że edukacja może wyglądać inaczej? Zapraszam do lektury artykułu.

Może Cię zainteresować:

Zostaw komentarz

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuje Przeczytaj więcej

Polityka prywatności